sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

אך מכמה בחינות אחרות , ישראל של שנות 60-ה הראשונות היתה שונה מארצות-הברית של שנות . 20-ה בישראל של אותן שנים פעלו עדיין ארגונים פוליטיים חזקים למדי שדגלו , לפחות ברמה ההצהרתית , בשוויון חברתי . מפלגת השלטון באותן שנים , מפא"י , נהגה עדיין לעשות שימוש ברטוריקה סוציאליסטית . חשוב מכך , בכמה מגזרים של מערכת החינוך , ובראש ובראשונה בקיבוצים , שררה עדיין פרקטיקה חינוכית אשר לא רק דגלה בשוויון בין התלמידים / ות , אלא אף התנגדה להכנסתן של נורמות תחרותיות והישגיות , כדוגמת מבחני הבגרות . דבר שני , בשנות הששים תיפקדו עדיין רבים מבתי-הספר היסודיים בישראל כבתי-ספר "עממיים , " במובן המעט-סוציאליסטי של מוסדות האמורים להעניק לכל תלמידיהם השכלת יסוד רחבה , בלא קשר לשאלה אם ימשיכו בלימודים תיכוניים וגבוהים אם לאו . אך ההבדל העיקרי בין ישראל של העשור הראשון והשני לאחו הקמת המדינה ובין ארצות-הברית של עידן מלחמת העולם הראשונה היה באופי השתלבותם של המהגרים החדשים בחיי הכלכלה ובמערכת החינוך . בארצות-הברית , המהגרים התיישבו בערים התעשייתיות הגדולות בשכנות לאמריקאים ותיקים , ובשכנות לאמריקאים חדשים יוצאי ארצות אירופה השונות . כתוצאה מכך , בני / ות המהגרים למדו לצד אמריקאים ותיקים , ואף זה לצד זה . זה היה , כאמור , אחד הבסיסים החברתיים להתהוותו של המושג האמריקאי "כור היתוך . " בישראל , לעומת זאת , נוצרה עד מהרה הפרדה חדה למדי בין עולים חדשים ובין ותיקים , כמו גם בין עולים מארצות ערב ובין עולים מארצות אירופה ; סיסמת "קיבוץ הגלויות" זכתה למידה גדולה יותר של מימוש מאשר סיסמת "מיזוג הגלויות . " בישראל של שנות 50-ה לא היו מרכזים עירוניים גדולים שיכלו לקלוט תוספת של מאות אלפי משתכנים חדשים , ואף לא היו מרכזי תעשייה גדולים שבהם יכולים היו העולים החדשים למצוא לעצמם תעסוקה . עקב כך , כמו גם עקב העובדה שהחלטות בעניין פיתוח כלכלי , קליטה , שיכון ובנייה היו מרוכזות בידי הממשלה והסוכנות , ורק מיעוט זעיר מקרב העולים היו בעלי הון במידה כזאת שיכלו לבחור לעצמם את מקום המגורים ואת התעסוקה , מצאו את עצמם מרביתם משוכנים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help