sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:120

וממזרחה , אשר באותן שנים איישו את קווי הייצור של המפעלים התעשייתיים הגדולים . בישראל של תחילת שנות , 60-ה לעומת זאת , ההפרדה להקבצות הונהגה כדי לקדם שכבה דקה של תלמידים ותלמידות מזרחים בשכונות ובעיירות הפיתוח . השיקולים המיידיים המרכזיים שהינחו את האליטה הפוליטית והחינוכית של ישראל בבואה לבחור בהפרדה היו שניים : האחד , מה שנתפס כצורך חיוני להעלות במהירות את שיעור התלמידים המזרחים המגיעים לתיכון , שמספרם באותן שנים היה מזערי , וזאת , בין השאר , כדי להשקיט התמרמרות אשר היה חשש כי היא תתפתח לכדי מרי אזרחי רחב היקף , כדוגמת זה של ואדי סליב . 1959-ב השיקול השני היה האפשרות לעצב מנהיגות מזרחית שתהיה אמונה על דפוסי החשיבה וההתנהגות של האליטה החברתית-פוליטית , ועקב כך תהיה נוחה יותר למימסד ותימנע מהליכה בכיוון של התארגנות מזרחית עצמאית . מאוחר יותר , בתחילת שנות , 70-ה כאשר הוקמו חטיבות הביניים ובחלק מהם הונהגה אינטגרציה בין-עדתית , שימשו ההקבצות כדי להפריד בין בני העדות השונות תחת קורת-הגג האחת של חטיבת הביניים האינטגרטיבית , ובכך למנוע פגיעה בקידומם של בני הוותיקים , שהוצבו לרוב בהקבצות הגבוהות . בארצות-הברית ובישראל , כאחת , הוקלה מלאכת ההפרדה להקבצות על-ידי היתפסות הציבור - באותן שנים בהן אנו מדברים , דהיינו , שנות 20-ה בארצות-הברית , ושנות 60-ה בישראל - לאמונה בסגולותיהם של מבדקי היכולת למיניהם ( בלום , . ( 1988 האמונה בכך שמבדקים אלה יכולים לאבחן "יכולת טבעית , " או "תורשתית , " ואף להבדיל , כתוצאה מכך , בין מידות היכולת של בני עמים , עדות וגזעים שונים , שימשה כצידוק הולם וחזק ביותר - בהיותו , לכאורה , א-פוליטי ו"אובייקטיבי" לחלוטין - להפרדה בין ילדים בכלל , ולהפרדה בין בני קבוצות חברתיות שונות , בפרט . שיטת ההקבצות כפי שהיא מוכרת בארץ מוסדה לראשונה בארצותהברית בשנות 20-ה של המאה . היה זה בסיומה של תקופה שבמהלכה קלטה ארצות-הברית מיליוני מהגרים , בעיקר מאירופה על חלקיה השונים - מערב היבשת וצפונה , שנחשבו מתקדמים או מתפתחים , ומזרח היבשת ודרומה , שנחשבו לא מפותחים , עניים ונחשלים .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help