sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:118

להתקדם באופן אישי ולהתבולל על הנהגת ההקבצות בישראל מערכות חינוך לובשות צורה ומשנות צורה כתוצאה לא רק של שיקולים פדגוגיים , אלא גם של שיקולים פוליטיים ושל התמודדות בין אינטרסים - מעמדיים , עדתיים , דתיים , מיניים , לאומיים ואחרים . החלטות רבות המוצגות ונתפסות כנובעות משיקולים חינוכיים , מושפעות בפועל משיקולים פוליטיים ומאינטרסים קבוצתיים . שיטת ההקבצות - חלוקת תלמידי הכיתה למספר קבוצות המוגדרות כשונות זו מזו מבחינת ה"רמה" שלהן - היא דוגמא בולטת לטיבן הפוליטי של החלטות המעצבות את מערכת החינוך . לכאורה , מדובר בשיטה שמקורה בשיקול פדגוגי : חלוקת הכיתה למספר קבוצות , הלומדות כל אחת לפי רמתה היא , אמורה להקל על מלאכתן של המורות , כך שהן לא תיאלצנה להתמודד בעת ובעונה אחת עם תלמידים הנבדלים זה מזה ביכולת , בקצב למידה וברמת עניין בחומר הנלמד . במסגרת כל אחת מקבוצות הרמה , כך הטענה הפדגוגית-כביכול הרווחת , יכולה כל אחת משלוש הקבוצות הנפרדות להתקדם בקצב פנימי אחיד : בהקבצה הגבוהה יכולה המורה להתקדם בקצב מהיר ולהגיע להישגים גבוהים ; בהקבצה הנמוכה יכולה המורה לסייע לתלמידים המתקשים ולאפשר להם להתקדם , ואולי אף להגיע לרמה הנורמטיבית , בלא האיום והתחרות המתמדת מצד התלמידים החזקים , ומאידך גיסא , בלא להפריע לחזקים להתקדם בקצב המהיר שלהם ; ואילו בהקבצה הבינונית יכולה המורה לנהל שיעורים שגרתיים . תיאור תמים זה מקובל כיום על רבים , כאילו היו ההקבצות הסדר פדגוגי ביסודו , שמטרתו לאפשר פעילות יעילה של המערכת , תוך התחשבות בנתונים האישיים של התלמידים , ומתוך כוונה לאפשר לכל אחד ואחת למצות את יכולתם במסגרת המתאימה להם .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help