sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

באותם כלי מיון הנהוגים בבתי-הספר , ובעיקר במבדקים הפסיכומטריים : בוגרי בתי-ספר תיכוניים טובים אינם מתקשים להתבלט בהם , ולאשש את מה שהצבא כבר יודע מתוך הנתונים על ההשכלה הפורמאלית . צה"ל אינו מסתפק במיון סביל , ומפעיל מערכת גיוס פעילה עבור חלק מיחידותיו . גייסים של החילות השונים , ובעיקר של היחידות המובחרות , פונים ישירות לתלמידי התיכון לפני גיוסם : הגייסים מבקרים בראש ובראשונה בבתי-הספר התיכוניים הטובים , ומבקשים למשוך אותם איש-איש לחילו . על כך יש להוסיף כי עם חלק מבתי-הספר התיכוניים המקצועיים יש לצה"ל הסכמים , לפיהם הבוגרים מגוייסים למסלולי שירות קבועים מראש , ביחידות שירותים יוקרתיות פחות . השכלה פורמאלית היא מרכיב חשוב גם בתהליך המיון לצורך קידום בתוך צה"ל . בתפקידים רבים במסגרת השירות הסדיר , ועוד יותר מכך בשירות הקבע , תעודת בגרות היא תנאי קבלה . הדבר בא לידי ביטוי בייצוג של בני העדות השונות בדרגי הפיקוד של הצבא . במחקר השנתון של הגברים היהודים ילידי 1954 ( מטרס , נועם וברחיים , ( 1984 נמצא כי שיעור הקצינים בקרב בוגרי צבא האשכנזים גדול פי , 5 כמעט , משיעור הקצינים בקרב בוגרי צבא המזרחים . החלק הגדול של הבדל זה מוסבר על-ידי ההבדלים בהישגים הלימודיים בין שתי הקבוצות 1 החוקרים מצאו כי "למסלול הלימודים בסיום בית-הספר העל-יסודי השפעה מובהקת על הדרגה הצבאית גם כאשר מחזיקים את משתני הרקע קבועים ... הדרגות הגבוהות ביותר צפויות למסיימי המסלול העיוני המלא והמסלול המקצועי לבגרות ... לעומת זאת , ללומדים במסלול העיוני החלקי ובמסלול המקצועי הנמוך צפויות הדרגות הנמוכות ... לאלה שלא למדו כלל צפויות דרגות נמוכות יותר" ( שם . ( 103-104 : הצבא , למרות המיתוס המציג אותו כ"כור היתוך" וכ"ממזג גלויות , " משקף למעשה ביתר שאת את המבנה המעמדי , כפי שהוא גובש עלידי בתי-הספר . "הטובים לטיס , " היחידות המובחרות , הסיירות , קורס הקצונה - כל אלה מהווים במידה רבה מסלול המשך למסלול הלימודים בבתי-הספר המבוססים . יתרה מזאת , יחידות אלה מהוות זירת מפגש תוך-מעמדי בין בוגריהן של שלוש מערכות חינוך המבודלות זו מזו

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help