sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:102

בעקבות המלצות הוועדה , הועלה מספר התפקידים הפתוחים בפניהן ; בכל זאת , 659 ^ 0 מן הנשים המגוייסות שירתו בתפקידים מזכירותיים , מינהליים ופקידותיים ( בלום , . ( 1993 : 135 למרות ששיעור המתגייסות המסווגות כבעלות קב"א של קצונה זהה לזה של המתגייסים ( בשנות 70-ה הוא אף עלה על שלהם ; ר' שם , ( 136 : שיעור הקצינות בקרב הנשים נמוך יותר . אפלייתן של נשים בצבא בולטת במיוחד על רקע העובדה שמערכת החינוך - זו היהודית , לפחות - נפתחה בפני נשים מן העליות הציוניות עוד משנותיה הראשונות , בתקופת היישוב . מאז ואילך היו נשים מיוצגות בחינוך היסודי והתיכון בשיעורים גבוהים , ואף שווים לאלה של הגברים . בשנות 70-ה החל להסתמן שוויון בין-מיני גם בשיעור הייצוג באוניברסיטה ( שנתון סטטיסטי לישראל , שנים שונות . ( יתרה מזאת , מזה שנים עולות נשים על גברים בשיעורי הצלחה בבחינות הבגרות ואף בשיעורי ההצלחה בבחינות הכניסה לאוניברסיטאות ( שם -.שם . ( והנה , בהגיען לגיל גיוס נכנסות הנשים למעין פסק-זמן במסלול הקידום שלהן . בצבא הן נדחקות לשוליים , ביחס לבנים , שכניהם מאתמול לספסל הלימודים . דפנה יזרעאלי קובעת בהקשר זה ; "הייתי מרחיקה לכת וטוענת אף שהצבא , יותר מכל מוסד אחר , תורם לחיזוק חוסר השוויון המיני בישראל ולהנצחתו ; לא משום שהוא מפלה יותר , אלא שבגלל מיקומו הדומיננטי בתרבות ובחברה כישראל , השפעתו חשובה יותר מזו של כל מוסד אחר" ( יזרעאלי , . ( 1994 ! 5 דפנה יזרעאלי ממשיכה וקובעת כי "המין הביולוגי הוא הגורם המכריע בקריירה של אדם בצה"ל . גברים ונשים מגוייסים על פי סטנדרטים שונים , ולתקופות שונות . הם מיועדים ליחידות שונות , ונשלחים לתכניות אימונים שונות . איכות התיפקוד שלהם נמדדת בקריטריונים שונים , והם מנותבים למסלולי קריירה שונים . הוא והיא רואים שבאופן כללי , בכל תחום פעילות בצבא , הגבר הוא שמחליט , נותן את הפקודה ומאייש את התפקידים הסמכותיים והמנהיגותיים . שניהם רואים שבאופן כללי , בכל תחום פעילות בצבא , אין נשים מעורבות בתהליך עשיית ההחלטות . גם סמכותן של הנשים המתפקדות בתפקידים בכירים מוגבלת בדרך כלל לעולם נפרד ומיוחד לנשים . שניהם יודעים , שאם הוא מוכשר ושאפתן הוא יכול להתקדם מעלה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help