sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:98

צה"ל שיחק תפקיד מרכזי ביצירת הסטטוס המדינתי החדש והאוניברסליסטי לכאורה . לוי מודע לכך שגם סטטוס זה היה מיועד בעיקר ל"מיטב הנוער" - אלא שעצם ההגדרה האוניברסליסטית שלו יצרה דימוי של נגישות גם לעולים החדשים : "העובדה כי בפועל אותן קבוצות דומיננטיות היו נגישות לסטטוסים החברתיים , הן הטרוםמדינתיים והן היישוביים , אף סייעה לשעתק את מבנה העוצמה היישובי לעידן המדינה ; אך זאת באופן מוסווה ועל כן גם מוסכם וככזה המונע את גיבוש מודעותן ... של הקבוצות הפריפריאליות החסרות נגישות בפועל לסטטוסים החדשים" ( שם : שם . ( במלים אחרות , עצם כלליותו של הגיוס ושל השירות הצבאי סייעה להסוות את העובדה שתפקידי הפיקוד וההצטיינות בצה"ל שמורים לבני הקבוצות הדומיננטיות . המאמץ המרוכז להבנות את מעמדו של צה"ל כזירה של "מיזוג גלויות" ובמנגנון של "היתוך" נשא פרי עד מהרה . עדות לכך ניתן למצוא , לדוגמא , בדו"ח של ועדת עציוני לבדיקת אירועי ואדי סליב בשנת . 1959 בוועדה זו היה חבר , בין השאר , פרופ' ש . נ . אייזנשטאדט , בכיר הסוציולוגים הישראלים דאז , עובדה המעניקה משקל יתר לאבחנה הבאה של מחברי הדו"ח : "התמונה הכללית המצטיירת ... היא של בידוד או הרגשת בידוד ( של תושבי הוואדי , רובם ככולם עולים ממרוקו ; ש . ס ( . מן החברה הישראלית המושרשת ... ( דו"ח ועדת עציוני , . ( 1959 : 13 ואז הם מוסיפים : "בדיוננו זה מחובתנו לציין מוסד אחד , שבמשך כל שלבי חקירתנו נזכר אך ורק לטוב , והוא צבא ההגנה לישראל . כל אלה שהעידו על הפליה וקפוח - ויש ביניהם שעשו זאת בחריפות רבה - ציינו במפורש שבצה"ל אין מורגשת כל הפליה ואין בו צל של קיפוח . בסיפוק רב רושמת הועדה לפניה את תרומתו של צה"ל גם במערכת מזוג הגלויות" ( שם . ( 20 : תדמיתו של צה"ל כ"ממזג גלויות" היתה מעוגנת , כאמור , בהיותו זירת מפגש . הספר התגנבות יחידים של יהושע קנז מהווה תיעוד ספרותי מעניין של המפגש הבין-עדתי בצה"ל של עידן פעולות התגמול . המחבר שוזר בסיפור את הרקע של בידול במגורים , בלימודים ובבילויים שקדם לשירות הצבאי . גיבור הספר מתוודע במהלך הטירונות לצעיר מזרחי ירושלמי בשם אבנר , אשר "קולו וחיתוך דיבורו התנ"כי , עם

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help