sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:96

נאומו של בן-גוריון הוא בראש ובראשונה פרוגרמה ממלכתית : בן-גוריון מציב בפני בוגרי התיכון של אותן שנים - עירוניים , בני ותיקים , אשכנזים - משימה של מיזוג , במסגרת הצבא , של הישראלים החדשים אל תוך מערכת הערכים והאתוסים של האליטה היישובית . צה"ל הוא "בית היוצר" של "אומה אחידה , לוחמת ויוצרת" ושל " שותפות של ערכים . " אתוסים וערכים אלה - "כל אשר נתן לכם ביתהספר והעם בישראל" - מקופלים באישיותם של בני הנוער הוותיקים , תלמידי כיתות י"ב . בצבא , שם יפגשו לראשונה את בני העולים החדשים , מוטלת עליהם המשימה להנחיל את הערכים והאתוסים הללו "לחברים לנשק , שלא זכו ללמוד בבית-ספר תיכון או שלא יצאו מבית-טובים . " נאומו של בן גוריון מציב את קווי היסוד של חלוקת התפקידים בין מערכת החינוך ובין הצבא , חלוקה שנותרה על כנה , במידה רבה , מאז ועד היום : מערכת החינוך היא מגרשם של "המחיצות העדתיות והארציות והבדלי המעמדות והמוצא . " בתי-הספר הטובים , התיכוניים , הם נחלה של מיעוט . מיעוט זה סופג בבית-הספר את ערכי הלאום - " כל אשר נתן לכם בית-הספר והעם בישראל . " המיעוט האליטיסטי פוגש את "ישראל השנייה" לא בבית-הספר אלא רק בצבא : "אתם , " אמר בן-גוריון לתלמידי התיכון , "תלכו בקרוב לשרת בצבא . שם תיפגשו עם המוני עולים בני גילכם . " בצבא , על תלמידי התיכון המגוייסים לדאוג לכך שהמוני העולים החדשים ייכנסו תחת עולו של הפרוייקט הלאומי , לאור הערכים והמטרות של האליטה הציונית . שותפות הערכים במסגרת השירות הצבאי צריכה להיות חזקה עד כדי כך שהיא תגבר על המחיצות העדתיות ועל הבדלי המעמדות . הנאום נישא פחות משנה לאחר שבן גוריון הצליח להעביר בכנסת את חוק החינוך הממלכתי . חוק זה , שבא לבטל את ה"זרמים" בחינוך , יכול היה להפוך , כאמור , מנוף להכנסת מימד של שוויוניות ואוניברסליזם למערכת החינוך הישראלית . במקום זאת , כפי שראינו לעיל , הוא רק הסדיר את חלוקת הנחלות החינוכיות בין מפא"י ובין המפד"ל , תוך שהוא מותיר מרחב מחיה נכבד גם לאגודת ישראל . ביטול הזרמים היה , כידוע , אחד המרכיבים המרכזיים במסגרת מסע ה"ממלכתיות" של בן גוריון - מסע שעיקרו העברת תפקידים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help