sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

דוגמא אחרת של מעמד השירות הצבאי כדרך לרכוש "ישראליות" היא זו של "נערי רפול . " המדובר בצעירים , מזרחים ברובם המכריע , שנשרו ממערכת החינוך , או שלמדו במגמות הנמוכות ביותר שלה . מאז שנות 80-ה נמצאה עבורם דרך להיכלל ב"זרם המרכזי" של החברה באמצעות השירות הצבאי , אותו הם עושים במסגרת מה שמכונה "מרכז לקידום אוכלוסיות מיוחדות . " גם במקרה זה , כמו במקרה של תלמידי הישיבות , נזקקת מערכת החינוך לשירות הצבאי כדרך להעניק לחניכיה מעמד של "ישראלים" מן השורה . ההשתייכות למערכת החינוך אין בה , כשלעצמה , כדי להקנות מעמד שכזה . צה"ל והאתוסים הקשורים בו נמנים ללא ספק על התכנים בעלי התחולה הרחבה ביותר במערכת החינוך הישראלית . צה"ל תופס מקום מרכזי בשניים מתוך שלושת ימי המועד שהונהגו על-ידי ממשלת ישראל , יום העצמאות ויום ירושלים . צה"ל והאתוסים הקשורים בו עומדים במרכז "הקונסנסוס הישראלי . " יוצאי דופן , מבחינה זאת , הם שני מיגזרים , החרדי והערבי . החג המרכזי הקשור לצה"ל , יום העצמאות , נחוג כהלכתו בבתי-הספר היהודיים , להוציא את בתי-הספר החרדיים , הנוהגים בו כביום לימודים רגיל . ובבתי-הספר הפלסטיניים הישראלים מציינים את היום באופן מאולץ , שכן החג היהודי משמש תזכורת לאסון הלאומי הפלסטיני . כמה גורמים תרמו להפיכתו של צה"ל לבסיס האתוס ה"ישראלי" המרכזי . מעל לכל , צה"ל היה למוקד ה"ישראליות" מכיון שהוא שימש ככלי מרכזי במימוש ה"פרוייקט הלאומי" הישראלי בתקופת הראשית של המדינה . בארצות-הברית , כאמור , מי שקבע את מטרותיה של "אמריקה" בסוף המאה 19-ה ובתחילת המאה 20-ה היו בעלי ההון שהקימו והרחיבו את הקורפורציות התעשייתיות הגדולות . ביתהספר המדינתי הכללי סייע בידם להפוך את מיליוני המהגרים מאירופה , ולצדם מאות אלפי מהגרים פנימיים מן הכפר אל העיר , לכוח עבודה ממושמע וממושטר ( בולס וגינטיס , j 1976 פרק . ( 6 בישראל של סוף שנות 40-ה ותחילת שנות , 50-ה לעומת זאת , המשימה הלאומית הראשונה במעלה היתה ביסוס האחיזה בארץ , תחילה במלחמה עם הפלסטינים ועם צבאות של ארצות ערב , ומייד לאחר מכן , ביסוס הישגי המלחמה , 1948-ב אם על-ידי העלאה של

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help