sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:89

מארד . ספרי הלימוד בתחומים החברתיים וההומאניים מוצאים לאור על-ידי כל זרם בנפרד ו הסופרים הנלמדים הם סופרים שונים בכל זרם י הסמלים התרבותיים - חגים , דמויות , יצירות - הם ייחודיים לכל זרם , או שהם מועברים בגירסא המיוחדת לכל זרם . המאבק הבין-זרמי שהתנהל בשנות 50-ה על נפשות ילדי העולים החדשים מארצות ערב , היה בעיקרו מאבק בין חילוניים לדתיים . המאבק היה חריף ביותר - הוא הוביל , כאמור , למשבר ממשלתי ולבחירות חדשות - והוא המחיש להנהגה החילונית של המדינה כי לא יהיה בכוחה להנהיג חינוך מדינתי כללי שווה לכל נפש . הבחירות הולידו עיסקה חדשה , שנתנה תוקף מדינתי לעיסקה משנת 1920 ו כאמור , הפרדה ממלכתית בין דתיים לחילוניים . הסדר זה הוא ייחודי לישראל : בתי-ספר נפרדים של דתיים קיימים בארצות רבות , אך בדרך כלל הם מופעלים על-ידי תנועות דתיות , והם אינם נהנים ממימון מדינתי , או שהמימון המדינתי מכסה רק חלק מתקציבם . בישראל , לעומת זאת , בתי-ספר דתיים - יהודיים - הם בתי-ספר מדינתיים לכל דבר , והם ממומנים במלואם על-ידי המדינה . הפיצול הרשמי בין בתי-ספר דתיים ללא דתיים לבש משמעות מיוחדת מאז שנות הששים , וביתר שאת לאחר מלחמת ששת הימים ומלחמת יום כיפור , כאשר הפעילות האידיאולוגית של מערכת החינוך הישראלית החלה להתמקד סביב הזהות היהודית . הדורות הראשונים של ההתיישבות הציונית התאפיינו בהתנכרות לגולה ובשאיפה לפתח קשר תודעתי ישיר בין הציונות וכין הממלכתיות היהודית בארץ ישראל בימים שקדמו לחורבן בית שני , תוך כדי "דילוג" על תקופת הגלות . כיום , מגמות אלה פינו את מקומם לפעילות אינטנסיבית של טיפוח הזדהות עם מכלול הרצף ההיסטורי היהודי , כולל תקופת הגלות . האתוס הציוני של מרידה בגלות בכלל , ובדור ההורים בפרט , ושל פריצה מתוך מה שנתפס כמעגל הסגור של ההיסטוריה היהודית הגלותית ויצירה של עולם לאומי וחברתי חדש , פינה את מקומו לאתוס של המשכיות היסטורית יהודית . הציונות , שבעיני מחולליה נתפסה כנקודת שבר 'nnD , ( rupture ) nV עתה להיתפס כגילגול נוסף , אם כי "אחרון" ו"סופי , " של הרצף ההיסטורי היהודי . את מקומה של התפיסה הפתוחה , הגמישה והיצירתית של יהודיות כפי שהיא טופחה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help