sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

אלא שבישראל יש גם הגדרות אחרות , מקסימליסטיות ומורכבות יותר של "ישראליות . " הגדרות אלה מעוגנות בפיצול שנוצר במהלך המאות 19-ה וה20- בקרב יהודי אירופה , בין דתיים לחילוניים ובין דתיים לבין אורתודוקסים . פיצול זה מנע היווצרות של מערכת חינוך יהודית אחידה באירופה , ואף ביישוב היהודי בארץ ישראל . פיצול זה אף מנע פיתוחה של הגדרה אוניברסליסטית ומקיפה של "ישראליות , " אשר עשוייה היתה לאפשר לבתי-הספר לעמוד במרכז תהליכי ה"ישראליזציה . " מערכת החינוך הישראלית מפוצלת , על-פי חוק , בין חילוניים , דתיים ואורתודוקסים . לידתו הרשמית של הפיצול בעיסקה משנת , 1920 בקונגרס הציוני בלונדון , בין ההנהגה הציונית הכללית ובין מפלגת " המזרחי . " אנשי מפלגת "המזרחי" שאפו להפוך לגורם הפוליטי המרכזי בציבור היהודי הדתי והחרדי בארץ ישראל . הם ביקשו להשיג זאת , בין השאר , באמצעות השליטה בחינוך הדתי , כולל זה החרדי . תביעתם היתה להקים מינהל חינוכי דתי נפרד אך שווה מעמד לזה החילוני , אשר יקבל את מימונו באופן ישיר - כמו בתי-הספר הציוניים החילוניים מן ההסתדרות הציונית . הפירוש המעשי של התביעה שהציגה "המזרחי" בקונגרס לונדון היה "הקמת שתי מערכות חינוך נפרדות במימון ההסתדרות הציונית , ושליטה של 'המזרחי' על המערכת הדתית" ( אלבוים-דרור , . ( 1990 : 305 ההנהגה הציונית הכללית , שביקשה לגייס לשורותיה את היהדות החרדית , וחישבה שתוכל לעשות זאת באמצעות " המזרחי , " קיבלה את רוב דרישותיה של "המזרחי . " כך קמה המערכת המאפיינת את החינוך היהודי בישראל עד היום . כידוע , חוק חינוך ממלכתי משנת 1953 הכיר בפיצול בין דתיים לחילונים , והתיר לדתיים לקיים , בתוך משרד החינוך , אגף לחינוך ממלכתי-דתי , המהווה לכל הדעות משרד חינוך שני ועצמאי כמעט לחלוטין ממשרד החינוך הכללי . לצד אגף זה פועל "משרד חינוך" קטן יותר , של החינוך העצמאי , המזוהה עם מפלגת "אגודת ישראל . " ההחלטה משנת 1920 שמה קץ , לדבריה של היסטוריונית החינוך רחל אלבוים-דרור , לנסיונות ממושכים של המורים העברים הראשונים , מי שהניחו את היסודות למערכת בתי-הספר העבריים הציוניים בארץ ישראל , לחזק את "הבסיס התרבותי החינוכי המשותף של החברה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help