sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

אשר בתקופת היישוב נמנה עם היוקרתיים ביותר , הפך באותן שנים עצמן למקצוע שיוקרתו סבלה מירידה חדה . ההתרחבות הפתאומית של מערכת החינוך חייבה אספקת כוח הוראה בהיקף רחב מבעבר , ובמהירות , וכך מצאו את עצמם בתי-הספר , בייחוד אלה החדשים , מעסיקים אנשים שלא קיבלו הכשרה הולמת . בד בבד חלה ירידה יחסית ברמת השכר של המורים , בהשוואה לשכר שהחלו מקבלים באותן שנים העובדים במשרות בכירות במגזר הממשלתי ובמגזר הפרטי ( בן-דוד , . ( 1966 הדבר בא לידי ביטוי , בין השאר , בירידת שיעור הגברים ובעלייה של שיעור הנשים בסגל ההוראה . מורות ומורים אלה , ולא ילדי ותיקים , הם שהיו המגע המיידי המרכזי , ולעתים אף היחיד , של בני העולים החדשים עם החברה היישובית , שעתה נטלה לעצמה את השם "החברה הישראלית . " בתיהספר המבודלים של העולים החדשים הפכו לאזורי ספר , אתרים רחוקים , זרים ואף עויינים , שמורים ותיקים העדיפו שלא ללכת אליהם . בדיון שנערך במשרד החינוך בשנת 1964 התלונן אחד הדוברים על אי-רצון של מורים ללמד ביישובי העולים ובשכונות המרוחקות ממרכזי הערים . "בערים , ברוך השם , יש מורים , אולם אם רק מבקשים ממורה המלמד בשדרות רוטשילד לבוא ללמד בשכונת התקווה זה כבר סיביר בשבילו " ... ( ישיבת ועדת החינוך , , 11 . 5 . 64 גנזך המדינה , גל , 1409 / עמ . ( 10 ' המפגש הבית-ספרי הטיפוסי היה רחוק מן הדימוי הנגזר ממיתוס " כור ההיתוך . " לא ילדים של הוותיקים פגשו ילדי העולים בביתהספר , אלא מורה מעדה אחרת ולרוב אף ממעמד אחר , המייצג / ת מימסד מדינתי רחוק ומנוכר , היורד / ת מאוטובוס , מלמד / ת את השעות הקצובות לה , וממהר / ת לתפוס את האוטובוס חזרה למרכז העיר או למרכז הארץ . דו"ח של משרד החינוך משנת 1958 מוסר כי ) " המורים ) רובם אינם גרים במקום . למעלה 25 % > -מ מבקשים העברה בכל שנה . המורים בבתי-הספר ביישובי-העולים הן חיילות בעיקר , וגם אלה עובדות בבית-הספר רק שנתיים . המורים אינם רוצים להתקשר למקום . הם נוסעים בשלושה אוטובוסים ונמצאים 4 שעות בדרכים ובלבד שלא לגור במקום . מורים אלה מעדיפים ללכת ברגל מן הכביש הראשי לכפר כברת דרך הגונה בקיץ ובימות גשם . מורה , הגרה בחולון ונוסעת

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help