sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

מבנה מערכת הלימודים , תכני הלימודים ולשון ההוראה . ראשי מערכת החינוך הניחו שהמודל של בית-הספר היישובי הוא בבחינת נתון שילדי העולים צריכים להסתגל אליו . התחרות בין ה"זרמים" הוותיקים לבין עצמם , על נפשות העולים החדשים , לא יצרה בית-ספר אוניברסליסטי ופלורליסטי יותר ; היא רק גרמה לכך שנושא הדיון החינוכי הציבורי יהיה איזה מבין הזרמים השונים "הולם" יותר את העולים - זה החילוני או זה הדתי . הדיון הציבורי לא נסב על השאלה שמא יש מקום לשנות את דגם בית-הספר הישראלי כך שהוא ישרת גם את הצרכים של העולים - או את הצרכים של חברה שהפכה בכורח הנסיבות ההיסטוריות לרב-גונית . לא זו בלבד , אלא שבתי-הספר החדשים הוקמו בעיקר ביישובי העולים או בשכונות חדשות של עולים . המפגש בין ותיקים לחדשים לא היה חלק מן ההווייה שלהם ; במידה והיה מפגש , הוא היה כין עולים לבין עצמם - יוצאי מרוקו עם יוצאי תימן , יוצאי עיראק עם יוצאי רומניה , יוצאי תורכיה עם יוצאי פרס . הדבר בלט במיוחד בבתי-הספר הממלכתיים . בבתי-הספר הממלכתיים-דתיים , שמספרם היה קטן יותר ומידת הפיזור שלהם גדולה יותר , ועקב כך נאלצו לקבל גם תלמידים שמחוץ לאזור הרישום , היה מפגש תכוף יותר בין עולים לוותיקים . ואולם עד מהרה הובילה מציאות זו של מפגש לתנועת היפרדות של הוותיקים , שביקשו להקים חיץ בינם ובין העולים החדשים , ובייחוד אלה המזרחים ( ר' סבירסקי , . ( 1990 : 186-189 בידולם של בתי-הספר החדשים תרם לכך שהם לא הפכו להיות בתי-ספר "זרמיים" טיפוסיים . ה"זרמים" השונים , שידעו להיאבק זה בזה בשצף-קצף ובלהט מיסיונרי כדי לזכות בנתח גדול ככל האפשר מאוכלוסיית התלמידים החדשים , מרגע שזכו במה שזכו , לא השקיעו במוסדות החדשים את מה שהיו מוכנים להשקיע בבתי-הס ^ ר הוותיקים . המורים שנשלחו ליישובי העולים לא נמנו לרוב עם " נושאי הדגל" של התנועות הציוניות הוותיקות . במרבית המקרים , מי שנשלחו היו צעירים וצעירות חסרי הכשרה , או כאלה שעברו הכשרה מזורזת ; רבים מהם בחרו בהוראה בהיותה קריירה של צווארון לכן , ולא היו חדורים בהתלהבות האידיאולוגית שאיפיינה את המורים בני הדור הוותיק . יתרה מזאת , מקצוע ההוראה עצמו ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help