sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:79

גדולים דיים כדי להיות מוקדי ביקוש לידיים עובדות . אל מוקדים אלה החלו להימשך , החל משנות הששים , אך בעיקר אחרי מלחמת ששת הימים , עולים חדשים ועולים של שנות 50-ה שביקשו הזדמנויות חדשות . ואולם בשנות החמישים עצמן הישראלים החדשים הופנו , ברובם , למקומות יישוב שהוקמו במיוחד עבורם , או שיושבו בעיקר על ידם . ההחלטה על מקום ההשתכנות לא היתה , לרוב , אישית , אלא מדינתית . בהעדר מקומות דיור ובהעדר מקורות תעסוקה , ובהיות מרבית הבאים החדשים חסרי הון , היתה ההחלטה היכן להתיישב נתונה כמעט לחלוטין בידי הסוכנות היהודית ומשרדי הממשלה . יהודים חדשים יושבו בערים ובכפרים פלסטיניים נטושים , במחנות עולים ובמעבדות , וכן במושבים ובעיירות פיתוח . המדינה היפנתה אותם לאתרים ומחוזות אותם היא רצתה ליישב , ואשר ותיקים לא ישבו בהם , לפחות לא במספרים גדולים - אזורי הספר , הנגב , הגליל , וכאמור , יישובים פלסטיניים נטושים . כל אלה היו מבודלים ממקומות היישוב של הוותיקים . המעברות , לדוגמא , הוקמו מחוץ ליישוב הוותיק , או בשוליו , וכאשר את מקום המעברה תפסו שיכונים , הם הפכו לשיכונים מבודלים משכונות הוותיקים . ההתיישבות המושבית נעשתה במושבים חדשים ונפרדים . עיירות הפיתוח שוכנו , במקרים רבים , בסמוך לקיבוצים ולמושבים ותיקים , אך הן היו מבודלות מהם , ואף לא הפכו להיות מרכזי שירות עבורם ( סבירסקי ושושן , . ( 1985 האמצעי העיקרי לחמוק מן ההכוונה המדינתית היה הסתייעות בעזרתם של קרובי משפחה או מכרים מקרב הוותיקים . מעזרה זו נהנו בעיקר הבאים החדשים מאירופה . כך קרה שעיירות פיתוח , שאוכלוסייתן היה בתחילה מגוונת במידת מה מבחינה עדתית , הפכו להיות בעלות אוכלוסייה מזרחית הומוגנית בעיקרה ( שםלשם . ( על רקע זה , אין זה מפליא שהתלמידים החדשים למדו , ברובם , בבתי-ספר חדשים ונבדלים שהוקמו במיוחד עבורם , במעברותיהם וביישוביהם . לפי הערכה של מי שהיה הסטטיסטיקן הממשלתי , רוברטו בקי , מתוך 80 , 000 העולים החדשים שנמנו על תלמידי בתיהספר היסודיים בשנת הלימודים 60 , 000 , 1951 / 52 למדו בבתי-ספר

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help