sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:78

בית-הספר היהודי הישראלי היה שונה , אם כן , מן common-n school האמריקאי . בעוד שזה האחרון נוצר כחלק מתרבות תעשייתיתעירונית פלורליסטית ואוניברסליסטית מתהווה , ונועד מלכתחילה לשרת הן את בני ובנות החקלאים המקומיים שהפכו לעובדי קווי-הייצור התעשייתיים והן את הפועלים והפועלות שהיגרו מאירופה , הרי שבית-הספר היהודי הישראלי היה יורשם של בתי-הספר התנועתיים הציוניים , שנועדו לשרת כל אחד את חברי תנועת-האם שלו , נוהלו על-ידי חברי התנועה ופעלו , בין השאר , לקידום מטרותיה . שלא כמו האמריקאים החדשים , הישראלים היהודים החדשים - ובעיקר אלה שהגיעו מארצות ערב , ואשר היו רחוקים וזרים לעולם היהודי והציוני של מזרח אירופה - הגיעו אל בית-ספר שלא היה ערוך לקראתם . " העליה ההמונית" של שנות , 50-ה במסגרתה הגיעו הישראלים החדשים , נשאה אופי שונה עד מאוד מן ההגירה לארצות-הברית בשנים שלפני מלחמת העולם הראשונה . למעשה , ספק אם אפשר כלל לקרוא לה הגירה , במובן הרווח של המלה . מרבית הבאים לא הגיעו מתוך אקט של בחירה אישית או משפחתית , בחיפוש אחר הזדמנויות כלכליות חדשות . חלקם הגדול הגיע במסגרת מבצעי פינוי של קהילות שלמות , לאחר שהמשך הקיום הקהילתי היהודי בארצות המוצא הועמד בסכנה . כך הגיעו , למשל , מרבית יהודי ארצות ערב וגם יהודי רומניה ( ר' הפרק העלאה המונית , בכרך זה . ( שרידי השואה ששהו במחנות העקורים באירופה הועלו לאחר שקהילות המוצא שלהם חרבו , ולאחר שאפשרויות אחרות - ארצות-הברית , לדוגמא - נסגרו בפניהם . כישראל של שנות 50-ה לא היו מרכזי תעשייה עירוניים גדולים . למעשה , לא היו בה אפשרויות תעסוקה כלשהן מן הסוג המושך מהגרים . שנותיה הראשונות של המדינה היו מאופיינות בשיעורי אבטלה גבוהים ביותר , בעיקר בקרב העולים החדשים . במידה ונוצרו אפשרויות כלכליות , היה זה הודות לעצם בואם של העולים , דבר שסיפק בסיס לעבודות בניין , להרחלת אמצעי התחבורה , להרחבת החקלאות , ובסופו של דבר - בשנות 50-ה המאוחרות - גם לשינוי מדיניות הפיתוח בכיוון של תיעוש . התרחבות כלכלית זו יצרה , עם הזמן , מספר מוקדי צמיחה כלכליים , בעיקר במרכז הארץ , שהיו

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help