sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

מכפרי החורן והגולן לחיפה או ליפו בתקופת המנדט לא נחשב ל"עולה . " בנים של הורים פלסטינים אזרחי ישראל המבקשים כיום לחזור ארצה לאחר דור או שניים של שהות בארצות-הברית , לדוגמא , גם הם אינם "עולים . " ניתן לשער כי אלמלא היו בישראל תושבים ערבים , ק ל היה יותר לאמץ את הביטוי "מהגרים" לכינוי יהודים המגיעים כיום מרוסיה או מארגנטינה ; כיון שיש ערבים , הביטוי " עולים" משמש ביעילות כדי להבדיל בינם ובין יהודים שזה אך הגיעו . מושג ה"עלייה" מאפשר , כמובן , הנגדה עם מושג ה"ירידה . " יהודי העובר מישראל לארץ אחרת איננו מהגר סתם , אלא "יורד . " ישראלים שעברו לארצות-הברית - מהגרים לכל דבר ועל פי כל הגדרה שגורה - מוגדרים כ"יורדים , " דהיינו , כמי שנטשו את מלאכת הקמת המדינה היהודית . החלתו של מושג ה"עלייה" על כלל היהודים הבאים לישראל , ולא רק על אלה שנמנו עם מקימי ההתיישבות הציונית בארץ ישראל , יש בה כדי להחיל על כלל היהודים הללו כמה מן ההשתמעויות של המושג המקורי . בראש ובראשונה - בחירה רצונית , ובעקבותיה - הזדהות עם הפרוייקט הציוני והכרה בצדקתו . השאיפה להעניק מימד של רצוניות להימצאותם של יהודים בישראל , אף כאלה שכלל לא חשבו על "פתרון ציוני" - למשל , רבים מיהודי ארצות ערב בשנות החמישים - מסבירה את הדחף לייחס להם מניעים דתיים או "משיחיים" לבואם בישראל , כמו היו מאז ומתמיד מעין "ציונים טבעיים , " שאך המתינו לשעת כושר לממש את מאווייהם . הדחף לייחס הזדהות והכרה בצדקת הציונות מסביר את הנטייה הרווחת , בעיקר בקרב עיתונאים , לראות את השנים שחלפו על יהודי רוסיה מאז מהפכת אוקטובר כ"בזבוז , " שמקורו ב"טעות" של ההורים , שבחרו להצטרף אל מחנה המהפכה , במקום אל המחנה הציוני , שבצדקתו אמור היה כל יהודי בר-דעת - במבט לאחור , כמובן - להיווכח ללא קושי . הרצון להחיל מידה של רצוניות ושל הזדהות על כל היהודים הבאים לישראל עומד בסתירה לעובדה שחלק גדול מן היהודים שהגיעו לארץ - לפני ואחרי - 1948 עשו זאת לא מתוך בחירה ולא מתוך הזדהות , אלא מתוך חוסר ברירה . כך יהודי גרמניה שהגיעו בשנות , 30-ה וכך מפוני מחנות העקורים באירופה בשנות 40-ה המאוחרות .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help