sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

לתפקד כ"נציגים" של היהודים מארצות ערב , כמו גם כשליחים נאמנים של השלטון בקרב ציבור זה , שאיתו "הם יודעים איך לדבר ; " ומאידך גיסא , כבלם יעיל של התארגנויות עצמאיות , בנימוק של " לשנות אפשר רק מבפנים . " כך , למשל , ה"נציגים" של היהודים העיראקים בישראל היו דווקא שני השליחים הידועים ביותר , שלמה הלל ומרדכי בן-פורת , שניהם ילידי עיראק שבאו לארץ ישראל לפני הקמת המדינה ונשלחו לעיראק כשליחי עלייה בשנות הארבעים המאוחרות . שניהם טופחו על-ידי מפלגת השלטון ( לגבי כניסתו של הלל לחיים הפוליטיים בישראל , ר' שלמה הלל , ( 1985 : 344 והגיעו לעמדות פוליטיות מרכזיות . ה"נציג" של יהודי תימן היה ישראל ישעיהו , שעלה מתימן , 1929-ב ושימש כראש "המחלקה ליוצאי תימן ובני עדות המזרח" כהסתדרות בין השנים 1934 , 1948-ו ובין מארגני מבצע "מרבד הקסמים" שבמסגרתו הועלו ארצה יהודי תימן בין השנים 1948 . 1952-ו ה"נציגים" הפכו תחליף להנהגה שעשוייה היתה להיות , לולא שבר ההנהגה שהתלווה לעקירה לישראל . אלא שתחליף זה היה מעוקר מכל עוצמה קהילתית ממשית , בעיקר משום שסבל ממידה רבה של אמביוולנטיות : מצד אחד , מי שמצאו עצמם כמעמד זה ביקשו להיות פוליטיקאים "ישראלים , " העוסקים ב"בעיות האומה , " ונבחרים ומקודמים בתוך המפלגה על-פי כישוריהם ועמדותיהם ; בתור שכאלה , היה עליהם להיזהר תדיר שלא להיות מזוהים כמייצגים של "אינטרס צר" - דהיינו , האינטרס של יוצאי ארצות ערב . מצד שני , בעיני ראשי המפלגה הם שימשו כ"נציגים של עדות המזרח , " ומונו לתפקידים טיפוסיים ; למשל , משרת שר המשטרה , בה שימש תחילה בכור שטרית , איש הרשימה הספרדית לכנסת הראשונה , ומאוחר יותר שלמה הלל . אמביוולנטיות זו דחפה אותם לעמדה של מאבק על הרחבת "הייצוג העדתי , " למרות שבעצמם ביקשו להיחלץ מקטיגוריה זאת . בן-פורת והלל , ועמם רבים אחרים , הביטו בקנאה על פעילים ציוניים אירופיים שהפכו למנהיגים "לאומיים , " בעוד הם עצמם נידונו למעמד כמעט נצחי של "נציגי עדות . " לאורך השנים נשמרו "נציגי עדות" אלה מכל משמר מפני מימוש של הפוטנציאל הפוליטי או החברתי-תרבותי החבוי בצמד מושגים זה . הם הדפו כל נסיון

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help