sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

מקום משכנה של ההנהלה הציונית . ספרות ציונית ענפה נכתבה בשפה הגרמנית . הרלבנטיות של הציונות הומחשה כאשר , לאחר עליית היטלר לשלטון , גדל באורח משמעותי הביקוש מצד יהודים גרמנים לספרות ולפעילות ציונית . יהודים גרמנים שבחרו בציונות יכולים היו למצוא בקרבת מקום , בשפתם ובתרבותם הם , צינורות להגיע אל מוקדי השליטה הציוניים . למרות הריחוק התרבותי בין יהודי גרמניה ובין יהודי רוסיה ופולין - "מלח הארץ" של הציונות - איש באירופה לא היה מפקפק בכך שהציונות נועדה גם ליהודי גרמניה , או בכך שיהודי גרמניה נועדו לציונות . הפרובלמטיקה שהצמיחה את הציונות היתה קיימת , הגם שבאופנים שונים , הן בגרמניה והן במזרח אירופה . והציונות , מצידה , היתה פרוייקט מובן ובר-הזדהות עבור יהודי גרמניה , הגם שמרביתם לא ראו את עצמם חלק ממנו . יהודי עיראק ומרוקו , לעומת זאת , לא זו בלבד שלא היו שותפים בגיבוש הפרוייקט הציוני , אלא שהם גם היו מחוץ למעגל הפעילות הציונית המרכזית . הציונות לא דיברה בשפתם , יצירותיה לא הגיעו אליהם באופן שוטף , ויצירותיהם-הם לא הרבו הגיעו לבמות ציוניות . הפרובלמטיקה שהצמיחה את הציונות היתה רחוקה מהם . יהודי ערב לא היו "עצם מעצמותיי" של הפרוייקט הציוני . כאשר הוחלט לגייסם לפרוייקט הציוני , הכללתם נעשתה במעמד של "כוח אדם" - דהיינו , אנשים שתפקידם , בעיני מעצביו של פרוייקט חברתי , הוא "להיות שם , " להוות מרכיב כמותי חסר ייעוד איכותי מוגדר . בפרוייקט הציוני , ה"חלוצים" הם שיצרו את התבניות שהתבקשו מן העקרונות של הציונות . עתה היה צורך ב"מילוי" התבניות . שרידי השואה במחנות העקורים היו "כוח אדם" שכזה , לא פחות מיהודי מרוקו ועיראק ; אלא שהם היו שרידים של קהילות שאליהן היו מנגנוני הגיוס הציוניים מכוונים עוד מן התקופה שקדמה למלחמת העולם השנייה . עקב כך התנהלה במחנות העקורים פעילות ציונית גלויה ואינטנסיבית , בהדרכה של מאות שליחים , אשר כללה יצירת מסגרות עלייה , הכשרה רעיונית ואף הדרכה צבאית . היהודים במחנות העקורים היו רצויים להנהגה הציונית בישראל , והציונות , מצדה , היתה רצוייה לפחות לחלק ניכר מביניהם . בארצות ערב , כפי שראינו , הנסיבות ההיסטוריות היו שונות . בהעדר תשתית ומסורת של פעילות

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help