sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

כנגד ממשלת עיראק , בעת שזר חקרה ועצרה את פעילי המחתרת הציונית , "יהדות עיראק , שגם קודם נתפסה כיהדות נרדפת , תוארה עתה כיהדות במצוקה קיומית קשה , על סף השמדה , שאנשיה בורחים על נפשם ושישראל היא מקום המקלט היחיד . תיאורים אלה באו לשרת את המאבק הפוליטי נגד עיראק , אך בה בעת הם עיצבו את תדמיתה של יהדות עיראק בציבוריות הישראלית . בפני יהדות כזו מובן , ששערי ישראל חייבים להיות פתוחים , אך במחיר כבד . יהודים אלה לא יתקבלו כעולים גאים אלא כפליטים נידחים וחייבי תודה למציליהם . תדמית זו תאמה היטב את התפיסה הפטרונית המתנשאת שאיפיינה את יחסי היישוב עם יהודי עיראק בשנים עברו , והשתלבה בה" ( אסתר מאיר , . ( 1993 : 215 בישראל : משבר הנהגה מתמשך ומעמיק בשנות השלושים של המאה התנסה היישוב היהודי בקליטה של גל אחר של יהודים שהגיעו לא כתוצאה מאידיאולוגיה ציונית , אלא בעקבות הרעת מצבם בארץ מוצאם . הכוונה ליהודי גרמניה שבאו לאחר עליית היטלר לשלטון . על השוני בגורלן של שתי קבוצות יהודים אלה ניתן ללמוד מדברי הסיכום של יואב גלבר במחקרו על עליית יהודי מרכז אירופה וקליטתם בשנים ? 1933-1948 "התמזל מזלם של עולי מרכז אירופה ובשנים הראשונות עלה בידם להביא עמם אמצעים משלהם ולהשפיע גם על חלוקת המשאבים הלאומיים שגוייסו למענם . זכתה עלייה זו והיתה לה הנהגה ציונית שהיתה מקובלת עוד בארץ המוצא . בחלקה הקדימה הנהגה זו ועלתה ארצה והקימה בה תשתית של ארגון עצמי , שהוכיח את חיוניותו בקליטת ההמונים שהגיעו אחריה . בארץ הפכה הנהגה זו גם להנהגתם של רבים מן העולים שלא הכירו בה בגרמניה או באוסטריה . בכך נבדלה עלייה זו מגלי העלייה שלאחריה , שבאו בלא הנהגה ובלא אמצעים , ולפיכך היו תלויים תלות כמעט מוחלטת במימסד הקולט" ( גלבר , . ( 1990 : 616 בגרמניה , התנועה הציונית פעלה , בגלוי , עוד מן המאה התשעעשרה . ציוני גרמניה היו שותפים מלאים ומרכזיים בניסוח ובגיבוש של הפרוייקט הציוני . עד למלחמת העולם הראשונה היתה גרמניה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help