sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

הציונית בעיראק ובין זה של המחתרת הקומוניסטית : "בניגוד למפלגה הקומוניסטית , " כותב מאיר , "במחתרת החלוצית לא היה מזכ"ל או מנהיג . את מקום המזכ"ל תפס למעשה השליח הארצישראלי ... הוא היה הסמכות העליונה , אלא שהוא שאב את סמכותו מהמוסד הארצישראלי ששיגר אותו , כלומר , מבחוץ , והיה מעל לכל ביקורת בתוך התנועה בעיראק ... לחברים המקומיים לא היתה כל סמכות או אפשרות לבחור או לקבוע את השליח " ... ( יוסף מאיר , . ( 1993 : 153 שליחי המוסד לעלייה , 'ב שבמרבית המקרים לא נמנו על צמרת ההנהגה בישראל , זכו בעיראק למעמד של כמעט כל-יכולים . אומרת על כך אסתר מאיר : "השליחים הארץ-ישראלים היו אנשים צעירים , רובם באמצע שנות העשרים ומיעוטם בשנות השלושים . הם מילאו תפקידים אחראיים בתנועת הנוער בארץ , בהתיישבות העובדת או ב'הגנה ; ' תפקידים בעלי היקף סמכויות ותחומי אחריות מוגדרים , שהיו בדרך-כלל - מוגבלים . בהגיעם לעיראק קיבלו לידיהם תפקידים בעלי היקף פעולה רחב , תחומי אחריות רבים , וסמכויות לפעולה יותר ממה שידעו עד כה" ( אסתר מאיר , . ( 1993 : 75 השליחים הישראליים חשו בוטחים במעמדם ובגיבוי של המדינה בישראל . הם ייצגו מדינה אשר רכשה - כתוצאה מן הנצחון , 1948-ב וכתוצאה מהיותה מזוהה עם המערב הכל-יכול - תדמית המשדרת עוצמה ויכולת תימרון , וזאת בשעה שכפועל היתה קטנה , חלשה ופגיעה . רק כך ניתן להבין כיצד זה שקומץ קטן של שליחים - כאמור , בעיראק לא עלה מספרם מעולם על בודדים - הצליחו ליטול חלק כה חשוב בהפיכתה של עקירה מעיראק לאופציה עבור יהודי עיראק , ולהפיכתה של ישראל ליעד מרכזי עבור היוצאים . ההנהגה הקהילתית מאבדת שליטה אף אחד מן הספרים שלפנינו אינו מציג את השתלשלות האירועים שהובילו לעקירה ההמונית מנקודת ראותה של ההנהגה הקהילתית . הדגש אצל כולם הוא , כאמור , על פעולות התנועה הציונית המקומית והשליחים מישראל . על ההנהגה אנו למדים מתוך התייחסויות אגב , או כגורם מן הגורמים שעל התנועה הציונית להתמודד עמם או לבוא

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help