sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

בארצות ערב , הציונות היתה תוצר מקומי , הרצל היה גיבור מקומי , ויהודים מקומיים חשו גאווה והזדהות בהביטם בתמונות החלוצים החורשים את אדמות ארץ ישראל , גם כאשר רק מיעוט קטן מתוכם חישב להתייצב מאחורי המחרשה . יתרה מזאת , אותם חלוצים , שבאר מכל ארצות אירופה המזרחית , יכולים היו לשמש נציגים ודוברים של קהילות המוצא שלהם בפני מקבלי ההחלטות בארץ ישראל . המעבר של יהודים מאירופה לישראל היה מאופיין , גם עבור לא ציונים או עבור אנשים שהגיעו לכאן בעל כורחם , במידה גדולה יחסית של רציפות והמשכיות . עבור יהודי ערב , המדובר היה בשבר היסטורי - ועל כן , היוזמה שנקטה ההנהגה הציונית בארץ ישראל היתה בעלת השלכות נרחבות ועמוקות יותר . כידוע , בתוך כעשור הועלו לישראל מרבית יהודי ארצות ערב . תוצאה ספציפית זו , יש לומר , לא היתה , בהכרח , יעד מוסכם מראש של כל מקבלי ההחלטות בהנהגת היישוב , ומאוחר יותר בהנהגת המדינה . דבורה הכהן , שחיברה עבודת מחקר מקיפה על "תכנית המיליון , " התכנית שהניחה את התשתית הרעיונית והארגונית ל"עלייה ההמונית" של שנות החמישים , מציגה את בן גוריון לא רק כהוגה הרעיון אלא גם כמי שפעל יותר מכל אחד אחר למימושה . היא גם מתארת באריכות את ההתנגדויות הרבות בהן נתקל בן-גוריון בתקופה שקדמה להקמת המדינה , ומוסיפה כי ההתנגדויות נמשכו גם לאחר מכן : "כשהחלה העלייה הגדולה לזרום ארצה , עלו מכל עבר קולות בקריאה להגביל את העלייה ולהאט את קצבה . המדינה עמדה בעיצומה של מלחמה קשה על קיומה והייתה שרויה במצוקה כלכלית ופיננסית נואשת . רבו המזהירים כי העלייה תוסיף נטל קשה מנשוא על כתפי היישוב , שהיא 'עלולה לשבור את חוט השדרה של מדינתנו . ' התביעות באו מרוב חוגי הציבור , ממפלגות ומתנועות שונות , ממוסדות הקליטה של הסוכנות וממשרדי הממשלה" ( הכהן , . ( 1994 : 234 ירון צור , בעבודתו על התנועה הציונית במרוקו , מצביע על צעדים שנקטו שליחי המדינה כדי להגביל בשלבים מסויימים את ממדי ההעלאה ( צור , . ( 1992 שלמה הלל , מי שנשלח לעיראק כדי לארגן את ההטסה ההמונית , מזכיר בספרו את ספקנותו של לוי אשכול באשר לממדים האפשריים של העלייה מעיראק , ומציג את עצמו

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help