sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

המקיימים זיקה כלכלית לשוק המקומי ; מגזר מתמערב , של יהודים " ילידים" המפתחים זיקה תרבותית למערב , אך מבלי שהדבר ילווה בזכויות יתר כלשהן ; ומגזר אירופי , של יהודים בעלי נתינות אירופית , או שהשיגו נתינות אירופית , ויצרו זיקה למערכת הכלכלית העולמית . המגזר האירופי הקיף אך מעטים מבין יהודי מרוקו ( צור , ; 1992 : 44 ר' גם צור , ללא תאריך , ( 29 : והיה מרוכז ברובו בקזבלנקה , עיר שהפכה , בעקבות חדירת צרפת , מנמל קטן ונידח למרכז תעשייתי ומסחרי משגשג ( הגר הלל , . ( 1993 : 8 מרבית היהודים השתייכו למגזרים ה"ילידים , " והמשיכו להיות מרכיב מן המרכיבים של החברה המרוקאית ה"ילידית . " יהודי מרוקו עקרו ברובם לאחר שמרוקו קיבלה עצמאותה מצרפת : לישראל הגיעו בעיקר אנשי המגזר ה"ילידי" והמגזר המתמערב ! מרבית אנשי המגזר האירופי עקרו לצרפת . בעוד שבצפון אפריקה נוצרה שכבה של יהודים שהזדהו עם השליטים האירופיים , ששלטונם נמשך עשרות שנים , הרי שבעיראק , שהשלטון הבריטי הישיר בה היה קצר ימים , יחסית , ונסתיים , 1931-ב התהוותה , כאמור , שכבה של יהודים שפיתחה מה שקזז מכנה בשם " אוריינטציה עיראקית : " על שכבה זו נמנו כמעט כל מנהיגיה של הקהילה . אנשים אלה ראו עצמם עיראקים אמיתיים , שמקורותיהם בעיראק קדומים מאלה של הערבים . בשנות 40-ה המשיכו מנהיגים בולטים של הקהילה , ובראשם הסנאטור היהודי עזרא דניאל ועורך הדין יוסוף אל-כביר , בקו זה : "אנחנו נמצאים בעיראק אלפיים שנה , ונשב בה עוד אלפיים שנה . אולי עד לימות המשיח" ( קזז , . ( 1991 : 227-228 מנהיגים אלה הסתייגו מן הציונות , ומרביתם - כולל הרב הראשי של הקהילה - בחרו שלא לעקור לישראל בגל הגדול של 1 1951 חלקם היגרו לארצות המערב , ובעיקר לאנגליה , וחלקם בחרו להישאר בעיראק . האחרון שבהם יצא את עיראק לבריטניה 1974-ב ( שם : . ( 308 כאשר עיראק קיבלה עצמאות , החלו להסתמן שינויים לרעה , בראש ובראשונה במעמדה של הבורגנות היהודית . התנועה הלאומית הערבית ביקשה לדחוק את רגליהם של היהודים ממשרות בשירות הממשלתי , ולהגביל את מספר התלמידים היהודים במוסדות השכלה ממשלתיים . ואולם יש לציין כי התנועה הלאומית העיראקית היתה חצוייה בין שני זרמים מרכזיים : הזרם הדמוקרטי , שעמו חשו היהודים בנוח , והזרם

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help