sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

תעלת סואץ הגדילה את נפח הסחר הבינלאומי של עיראק , הרחיבה את עיר הנמל הדרומית בצרה וחיזקה את הקשר בין עיראק לאירופה . התנט'ימאת תרם לשיפור מעמדם החוקי של היהודים . "הם נעשו שווי זכויות , להלכה , חדלו לשלם את מס הגולגולת ... שבוטל בשנת , 1855 ושילמו תחתיו כופר תמורת שירות בצבא . בשנת , 1909 בעקבות המהפכה של 'התורכים הצעירים , ' בוטל גם מס זה והיהודים חוייבו לשרת בצבא כשאר אזרחי האימפריה . השיפור במצבם ניכר גם בדרכים אחרות . יהודים נתמנו לשופטים , למרצים באוניברסיטאות , לפקידים בדרגות שונות במשרדי החוץ , החינוך , האוצר והדואר , ולקציני משטרה . יהודים נתמנו גם למועצות עירוניות ומחוזיות וזכו לייצוג בבית הנבחרים העות'מאני קצר הימים , שהתכנס לראשונה באיסטנבול בשנת " 1877 ( שם ) . כניסתם של הבריטים לעיראק הפיחה תקוות גדולות עוד יותר בקרב היהודים והאיצה את ההתקדמות הכלכלית שלהם ( ר' יוסף מאיר , ; 1989 : 406-411 שיבלק , . ( 1986 : 28-36 לדברי אסתר מאיר , היהודים אהדו את הכובשים הבריטים , ציפו שתחת שלטונם יוגבר הביטחון ברחבי עיראק ויוכשרו התנאים לפריחת המסחר , שיביא בעקבותיו לשפע כלכלי . הם גם האמינו כי יזכו בשוויון זכויות אזרחי ופוליטי כמו קיבוצים יהודיים אחרים ברחבי האימפריה הבריטית . מעמדם של היהודים התחזק במיוחד לאחר המרד העממי נגד הבריטים שפרץ 1920-ב ואשר הקיף את האוכלוסייה המוסלמית , סונים ושיעים גם יחד . לאחר דיכויו , נאלצו הבריטים להשתית את שלטונם על אהדתן וסיוען של קבוצות המיעוטים בעיראק , בהבטיחם להן יחס מועדף . על הקבוצות אלה נימנו הכורדים בצפון , האשורים שעל גבול סוריה , הנוצרים והיהודים בערים הגדולות וכמו כן קבוצות של נכבדים ועשירים סונים בערים והשייכים הבדווים השיעים באזורי הכפר ( אסתר מאיר , . ( 1993 : 2 האנגלים בחרו בנוצרים וביהודים בשל נאמנותם ובשל כישוריהם המתאימים : השכלה וידיעת אנגלית ( שם . ( 3 : הסוחרים היהודים סיפקו לצבא מזון וציוד והרחיבו את קשרי המסחר עם ארצות הקיסרות הבריטית ( שם , הנסיבות החדשות איפשרו ליהודים לבחור בין אופציות שונות , ומתוך התיאור של קזז נראה שהם אכן עשו בהן שימוש . כאשר

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help