sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

של קהילת הרוב . יהודי פולין , לעומת זאת , היו במשך תקופות ארוכות בעמדות תיווך כלכליות בין קבוצות לאומיות / דתיות-מעמדיות העוינות זו את זו , דיברו שפה משלהם , היו מנוכרים לערכים החברתיים והתרבותיים המרכזיים של קהילות הנוצרים השונות סביבם , ובמאה 19-ה לא ראו עוד את עצמם חלק מן הפרוייקט הלאומי של הקהילה הדומיננטית . ניסוח זה , בהיותו , כאמור , אנכרוניסטי , לא נועד לצייר את הקיום היהודי בארצות האיסלם באור חיובי או באור שלילי , ואף לא לשמש צד זה או אחר בוויכוח המתנהל לעתים בישראל , סביב השאלה האם ליהודים בארצות ערב היה "טוב" או "רע , " או האם מצבם היה "טוב מזה של יהודי אירופה" אם לאו . הניסוח אף לא נועד לשמש כקביעה בתחום הניתוח הסוציולוגי המשווה בין חברות . כל מטרתו של דיון זה הוא להעמיד את הקיום היהודי בארצות ערב כאפשרות ריאלית . אפשרות זו - כפי שנראה להלן לגבי עיראק - לא זו בלבד שהיתה סבירה , אלא שבפועל היא אף היתה האפשרות המרכזית שהובאה בחשבון על-ידי מרבית היהודים . חשיבותה של נקודה זו טמונה לא רק בכך שהיא מהווה אלטרנטיבה להיסטוריוגרפיה בנוסח "סוף ידוע מראש , " אלא גם בכך שהיא מאפשרת לבחון באור שונה את תהליך התערערותה של ההנהגה הקהילתית היהודית במהלך אותן שנים ספורות שבהן מצאו עצמם היהודים עוקרים ממקום מושבם ועוברים "בהמוניהם" לישראל . אם יוצאים מן ההנחה שהעקידה היא בבחינת "סוף ידוע מראש , " הארגון הקהילתי וההנהגה הקהילתית הם גורמים בעלי חשיבות משנית , שכן מעמדה של הקהילה כולה , כקהילה עצמאית , הוא זמני . אם , לעומת זאת , יוצאים מן ההנחה שהעקידה היתה בבחינת שבר , או תפנית לא צפוייה ולא מתוכננת , במסלול של קיום קהילתי מתמשך , אזי שאלת הארגון הקהילתי הופכת למרכזית : שהרי אז סביר להניח כי השבר הכללי , שבא לידי ביטוי ברמה של כל פרט ופרט , פקד גם את המבנה הקהילתי ואת הארגון הקהילתי .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help