sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

יהודי ערב - דהיינו , נסיבות פוליטיות וחברתיות שהיה בהן כדי לעורר ספקות באשר לעצם אפשרות המשכיות הקיום האישי ו / או הקיבוצי בארצות ערב , או באשר לאיכות הקיום שם . עלייה כסוף ידוע מראש מוקדו של מאמר זה הוא הנסיבות שהולידו את ה"המוניות" של " העלייה ההמונית" של יהודי ערב . ואולם בתחילת הדברים מן הראוי לעמוד בקצרה גם על המלה הראשונה בצמד , הלא היא "עלייה . " התנועה הציונית פיתחה מודל היסטוריוגרפי שבמרכזו ביקורת הקיום הקהילתי בגלות . השואה והקמתה של מדינה יהודית בישראל הגבירו את עוצמתה של היסטוריוגרפיה זו משהוסיפו לה את יכולת ההנגדה בין גלות וגאולה - בדמות עלייה לישראל , ובין גאולה וחורבן - בנוסח השואה שפקדה את יהודי אירופה . אחת מהנחות היסוד של היסטוריוגרפיה זו היא שהגלות , תהליך היסטורי שיש לו התחלה ידועה , הוא תהליך שיש לו גם סוף בלתי-נמנע - גאולה או גירוש והשמדה . ההתנסות של יהודי אירופה , המתאפיינת בגירושים רבים , סיפקה חיזוקים רבים להנחה זאת . הנחת ה"סוף" הצפוי מובילה לניתוח הגורס עלייה לישראל כמעין "גאולה לנצח , " ויפה שעה אחת קודם , בבחינת טובה התרופה המקדימה את המכה הצפויה . הנחה נלווית שנייה היא זו המאפשרת את האבחנה בין גלויות עליהן מיושם מודל הגלות וגאולה / או חורבן , ובין אלה המיוחסות , עליהן הוא אינו מיושם . אבחנה זו , כפי שהיא התגבשה במהלך המאה , 20-ה נשענת במידה רבה על החלוקה בין עולם ראשון ובין עולם שלישי : הקהילות היהודיות של ארצות-הברית , קנדה , אנגליה וצרפת מצויות מחוץ לתחומי החלות של המודל ההיסטוריוגרפי הציוני , בהיותן ממוקמות בלב חברות עשירות השליטות בחלק גדול מן העושר העולמי ונהנות ממשטרים יציבים . הבטחון במעמדם של היהודים במדינות אלה קיבל חיזוק בעקבות מלחמת העולם השנייה , בה הצליחו ארצות המערב לגבור על גרמניה ( ארץ עשירה נוספת שבה התקיימה קהילה יהודית עשירה ובטוחה במעמדה , עד שהפכה ל"מטורפת" וחיסלה את יהודיה ) ומאוחר יותר להתחרות בהצלחה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help