sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יש בהם כדי לתרום להבנת הדינמיקה של תהליכי הפרולטריזציה והפריפריאליזציה שהתרחשו בישראל . במוקד הדברים אעמיד את התערערות הארגון הקהילתי של היהודים בארצות ערב השונות . נראה לי כי התערערות זו , שהתרחשה עוד לפני היציאה , יש בה כדי לסייע לנו להבין כיצד זה שדווקא במהלך השינוי הגדול והדרמאטי ביותר שעבר על קהילות אלה במאות השנים האחרונות , מצאו עצמם חבריהן ללא יד מארגנת ומכוונת אחידה וללא גוף מייצג אפקטיבי אשר יישא וייתן בשמם על תנאים בכל שלב משלבי השינוי . על רקע זה מצטיירים אירועי שנות 50-ה וה60- כחלק משרשרת אירועים ארוכה ורחבה יותר . הנה כי כן , מתברר פעם נוספת כי סוציולוגיה ישראלית אינה יכולה להצטמצם בגבולותיה הגיאוגרפיים של ישראל ( סבירסקי , . ( 1979 לצורך עבודה זאת אסתייע במספר עבודות מחקר היסטוריות שראו אור לאחרונה : התנועה הציונית ויהודי עיראק , , 1941-1950 מאת אסתר מאיר ; בעיקר במחתרת , מאת יוסף מאיר ; היהודים בעיראק במאה העשרים , מאת נסים קזז ; והמאבק על העלייה המרוקאית , מאת ירון צור . שלושת העבודות הראשונות עוסקות בקהילת עיראק , ועל כן יתמקדו הדברים שלי גם הם בקהילה זאת . עבודתו של ירון צור , העוסקת בקהילת מרוקו , תשמש בעיקר כדי לתת פרספקטיבה רחבה יותר לדברים . ספרים אלה מתווספים אל פירסומים קודמים בעניין זה , וביניהם ספרו של יוסף מאיר מעבר למדבר , ( 1973 ) ספרו של החוקר הפלסטיני עבאס שיבלק , ( 1986 ) The Lureof Zion וקובץ המאמרים בעריכתו של צבי יהודה , מבבל לירושלים . ( 1980 ) העבודות הללו אינן ניתוחים סוציולוגיים של המכנה הקהילתי היהודי . שלוש מתוך ארבע העבודות הנ"ל עוסקות בקורותיה של התנועה הציונית בעיראק ובמרוקו , ובניתוח הרקע לעלייה לישראל . עבודתו של קזז יוצאת דופן , מכיוון שהיא עוסקת באיפיון רעיוני של זרם מרכזי בהנהגה היהודית העיראקית , הלא הוא הזרם שביקש להכליל את יהודי עיראק בתהליך ההבנייה של אומה עיראקית מודרנית , ובלשונו של קזז , הזרם בעל "האוריינטציה העיראקית . " עם זאת , גם ספרו של קזז , כמוהו כשלושת האחרים , אינו יכול להיחשב ניתוח סוציולוגי של המבנה הארגוני הקהילתי היהודי . הדברים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help