sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היתה בעיני מרקס מרכיב מרכזי בהסבר של יכולת בעל ההון לשלוט בפועליו ולהעסיקם בתנאים אשר מונעים מהם יציאה מן המעגל הסגור של פועליותם . ההמוניות והמבודדות אינן מצב אנושי היולי , אלא תוצר של נסיבות היסטוריות . נישול של איכרים מאדמותיהם , תבוסה של אומה במלחמה , פינוי המוני בעקבות אסון טבע , הם דוגמאות לתהליכים אשר יוצרים המוניות , דהיינו , מצב בו קבוצות גדולות של בני אדם מוצאות עצמן בלא הארגון המשפחתי , הקהילתי , או המדינתי שבמסגרתו תיפקדו בעבר , וחבריהן נאלצים עתה להתמודד מול כוחות חדשים , לבדם , אחד אחד , בלא אפשרות ליהנות מן היתרונות שמעניקים הארגון , ההנהגה ותחושת ההשתייכות הקיבוצית . בישראל היו יהודי ערב נתונים לתהליכים של פרולטריזציה ופריפריאליזציה חברתית ותרבותית . ההסברים שניתנו לתהליכים אלה התמקדו לרוב בשני גורמים חלופיים : יש מי שייחסו את מיקומם הנמוך של יהודי ערב בחברה הישראלית למוצאם מארצות שתוארו כלא-מודרניות ובבעלות תרבות רוויית-עכבות המקשה על שינוי והסתגלות . הסבר זה , שהיה נפוץ במיוחד בשנות החמישים והששים , קיבל ביטוי מרכזי בעבודותיהם של אנשי החוג לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית , בראשותו של ש . נ . אייזנשטאדט ( ר' לדוגמא אייזנשטאדט , ! 1954 בר יוסף , . ( 1969 לעומתם , יש מי שיצאו בביקורת על עצם ההתייחסות לתרבות המוצא והעדיפו במקום זאת להדגיש את המדיניות החברתית-כלכלית של מנגנון המדינה בישראל , כגורם מרכזי בפרולטריזציה ובפריפריאליזציה של יהודי ערב בישראל ( סמוחה , 1978 ; י ברנשטיין , c 1978 סבירסקי , . ( 1978 ואולם , גם כאשר מבקשים לשים את הדגש על מדיניות המוסדות השליטים , עדיין נותרת בעינה השאלה מה איפשר את החלתה של מדיניות זו - וזאת במיוחד אם אנו מניחים שהיא לא ביטאה בהכרח את מאווייהם של מרבית המזרחים . השאלה מקבלת חשיבות-יתר לאור חולשתה היחסית של ההתנגדות המזרחית , בשנות החמישים והששים . כמאמר זה כרצוני להפנות את תשומת הלב אל כמה תהליכים אשר התרחשו עוד בארצות המוצא ואשר להערכתי מילאו תפקיד מרכזי בהתהוות ה"המוניות" של ה"עלייה ההמונית" מארצות ערב . עקב כך

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help