sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

תשומת הלב הציבורית , ובמידה רבה גם זו המחקרית , היתה נתונה לקורותיהם של יהודי ערב החל מרגע הגעתם לישראל . התמקדות זאת ניזונה במידה רבה מן התחושה , האופיינית לחברות הנתונות בעיצומו של פרוייקט חדש , של "ספירה חדשה . " זו החלה , מנקודת הראות של האליטה היישובית , עם הקמתו של היישוב הציוני בארץ ישראל . בהתאם לראייה זר , ההיסטוריה המשמעותית של יהודי ערב היא זו שמתחילה עם הגעתם לישראל . "הספירה הישנה" נחשבה פחות מעניינת ואולי אף לא רלוואנטית להווייה הישראלית . כיון שכך , נקודת ההתחלה של "הספירה החדשה" של יהודי ערב היא ההתרחשות הידועה בשם '' העלייה ההמונית . " צמד מלים זה מעורר שתי אסוציאציות . האחת , נהירה של יהודים למדינה החדשה , נהירה שהיא לכאורה מובנת מאליה , לאור ההגדרה הציונית של המדינה כמדינתם של היהודים באשר הם . האסוציאציה השנייה נובעת ממלת התואר "המונית : " במקורה באה מלה זו , קרוב לוודאי , להדגיש את הכמות הגדולה של הבאים באותן שנים ראשונות שלאחר כינון המדינה < ואולם במקביל לכך היא מעוררת השתמעות של "המוניות , '' דהיינו , של אוסף פרטים בלתי מאורגנים ובלתי קשורים זה בזה , מלבד עובדת השתייכותם לאותו גל גדול של "העלייה ההמונית . " השתמעות זו של המילה "המונית" מעלה את הדימוי שטבע קרל מרקס , בבואו להבחין בין מעמד למען עצמו , דהיינו , מעמד המסוגל לפעול בהיותו בעל מודעות , ובין מעמד כשלעצמו , דהיינו , קיבוץ של אנשים חסרי מודעות , שכל המקשר בין פרטיו הוא היותם נתונים במצב דומה . את המעמד כשלעצמו המשיל מרקס לשק של תפוחי אדמה , שכל המקשר ביניהם הוא השק , ולא מאפיין כלשהו של פעילות משותפת . " המוניות" של קבוצה אנושית , דהיינו , העדר או חולשה של קשר תודעתי וארגוני בין חבריה , היא גורם המקל על שליטה והכוונה שלה בידי אחרים . מרקס , בבואו להסביר את הפרולטריזציה של האיכרים בתקופת המהפכה התעשייתית , תאר את הפועל המתייצב חסר-כל ובודד , מנותק משותפיו לגורל , אל מול התעשיין , כשהוא נאלץ להציע לו את הדבר היחיד העומד לרשותו - כוח העבודה שלו . מבודדות זו , שאיננה אלא הביטוי המוחשי של ההמוניות , של העדר קשר וארגון ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help