sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > הרמב"ם > מבוא

Page:13

למטרה n יתר על כן , את התוכנות הבסיסיות של התמורה בתודעה הדתית ניסה הרמב " ם לעגן כהשקפת עולם יהודית מחייבת וסמכותית , באמצעות שילובן בחיבורו ההלכתי "משנה תורה . " בכך הוא הקנה לעמדתו ההגותית מעמד מחייב והפך את חיבורו ההלכתי למופת של שילוב בין פילוסופיה להלכה . אמנם , התמורה בתודעה הדתית שהוא ניסה לחולל לא צלחה בידו . אולם , לאחר שהיהדות עברה את כור המצרף הפרשני של הרמב " ם , נוסף לה קול ייחודי ושונה , שהעמיד חלופה של ממש להבנה המקובלת של היהדות . קול ייחודי זה של הרמב " ם זעזע את אמות הסיפים בשעתו והעמיד אתגר לכל מחשבה יהודית שבאה אחריו . גדולי הלכה ומחשבה ענקים עמדו לה ליהדות בימי הביניים , אבל איש מהם לא חתר להעמיד בו זמנית שתי תמורות עמוקות ומקיפות כל כך בתולדות היהדות , במישור ההלכתי ובמישור ההגותי גם יחד . משום כך איש מהם לא עמד אל מול דורו בסבך יחסים של הערצה ופולמוס כמו שעמד רבי משה בן מיימון . ההשוואה החוזרת ונשנית בין משה בן מיימון למשה רבנו , בתודעתו , בתודעת בני דורו ובעיני הדורות הבאים , אינה גוזמה ויש בה יותר מגרעין של אמת . בחייו ובפועלו שייך הרמב " ם לזן הנדיר והייחודי של מתקני דת , ואפשר לומר אפילו מכונני דת . את התמורות הללו ניסה הרמב " ם לחולל ללא סיוע מוסדי שיעניק לו תמיכה חברתית ופוליטית . הוא לא היה נשיא , כעורך "המשנה " רבי יהודה הנשיא בשעתו , ואף לא כיהן בראשות אחת הישיבות בבבל שראו עצמן יורשות בית הדין הגדול . הרמב " ם שנולד בשנת 1138 בקורדובה שבאנדלוסיה הפך בגיל צעיר לפליט ומהגר , עקב עלייתה של תנועה מוסלמית רדיקלית , המווחידון , שניפצה לרסיסים את התרבות היהודית הערבית של אנדלוסיה . לאחר שנות נדודים ורדיפות בצפון אפריקה הוא הגיע למצרים בשנת . 1166 אמנם , לאחר מאבק הוא קנה לו עמדת מנהיגות בקהילה היהודית במצרים וכיהן כראש היהודים , ומעמדו הלך והתחזק עד למותו בשנת . 1204 אולם , ודאי שלא היה במעמדו זה כדי לספק מסגרת מוסדית כלשהי שתקנה לגיטימציה להיקף התמורות שניסה לחולל . הרמב " ם גם לא טען שזכה להתגלות אלוהית , המקנה לדבריו מעמד מעין נבואי , ואת כתביו לא ייחס לסמכויות קדומות , כפי שעשו מחברי ספר "הזוהר , " שייחסו את יצירתם לרבי שמעון בן יוחאי . כמו כן , הוא לא התיימר להיות נושאה של מסורת סוד מקובלת , שהגיעה אליו לאחר שנמסרה מדור לדור , ומכוחה תקפים דבריו , כפי שטען רבי משה בן נחמן שנים לא מעטות אחריו . את התמורות הגדולות שביקש לחולל ביסס הרמב " ם , הפליט מאנדלוסיה , על כישרונו העצום , על ידיעותיו

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help