sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > הרמב"ם > מבוא

Page:12

ממי שעובד פסלים . עובד אלילים יכול לראות בפסל ייצוג סמלי של האל הנשגב . לעומתו , עובד האלוהות המדמה את האל לגוף אנושי מאמץ את הפסל והמסכה אל תודעתו פנימה . היות שהמסורת עצמה , הן המקראית הן המדרשית , מתארת את האלוהות במונחים של הגוף האנושי ומייחסת לו רגשות כמו כעס , קנאה , אהבה ורחמים , נאלץ הרמב " ם להציע פירוש שיטתי חדש של השפה הדתית היהודית ושל השפה הדתית בכללה . המרכיב השני , המהפכני לא פחות , של התמורה בתודעה הדתית , היה העמדת הסדר הטבעי והסיבתי בעולם במרכז ההתגלות והנוכחות של האל . תפיסה זו , שחכמת האל המתגלה בהוויה היא הביטוי העליון של התגלותו , עמדה בניגוד לגישה המקובלת , שראתה בחריג ובנסי את המבע העיקרי של נוכחות האל בעולם . שינוי בסיסי זה של הרגישות הדתית חייב את הרמב " ם לפרש מחדש מושגי יסוד ביהדות , כמו השגחה , בריאה , נבואה והתגלות , מונחים הבנויים לכאורה על גילוי של הרצון האלוהי ועל שבירת סדרי עולם . המרכיב השלישי של התמורה בתודעה הדתית הוא ביטול ההבחנה בין מה שמצוי בתוך המסורת לבין מה שמחוצה לה . בכל כתביו , ההלכתיים וההגותיים כאחד , ראה הרמב " ם בפילוסופיה ובמדע את הכלים שבאמצעותם ניתן להגיע אל שיאה של ההתנסות הדתית - אהבת האל ויראתו . בתמונת העולם המדעית והפילוסופית שלו השתייך הרמב " ם לזרם של אריסטו ושל פרשניו המוסלמים : אלפראבי , אבן באג ' ה , ואבן רושד . התוכנות שהעלו זרמים מדעיים ופילוסופיים אלה נתפסו בעיני הרמב " ם כתכנים אמיתיים , ועל כן במקרה של סתירה עם המסורת היהודית , הוא ראה צורך לפרש אותה מחדש כדי שתתיישב עם אמיתות אלה . אולם מעבר לכך , בעולם התרבותי שהרמב " ם השתייך אליו לא נתפסה הפילוסופיה רק כדרך ביקורתית להסקת מסקנות על אודות העולם , שאליהם צריך להתאים את המסורת . הפילוסופיה נחשבה לתרגול רוחני ולאורח חיים , לסוג של עמידה בעולם , לשיטה העוסקת בראש ובראשונה בחיים האנושיים הראויים לו לאדם . באמצעות הפילוסופיה והמדע , שמקורות הידע שלהם מצויים לכאורה מחוץ למסורת היהודית , מגיע האדם לפסגת החיים הדתיים ומממש את שלמותו כאדם . הפילוסופיה אינה רק בעלת תפקיד ביקורתי , יש לה ייעוד גואל . כל אחד משלושת מרכיביה של התמורה בתודעה הדתית היה בו כדי לטלטל את המסורת היהודית כולה , על אחת כמה וכמה אם שלושתם באו כאחד . לפיכך , החדרתה של הרגישות הדתית החדשה ללבה של היהדות חייבה פירוש חדש ומקיף של המסורת . ואכן , הרמב " ם הקדיש את היצירה הגדולה שלו , "מורה הנבוכים , "

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help