sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מידת ההזדהות של היהודים עם האידיאולוגיה של השליטים החדשים , טיבו של המשטר והדרכים שבהן בחר ללכת - כל אלה היו כמה מן הגורמים שהשפיעו על התפתחותן של קהילות אלה . המאה ה , 19 בעיקר החל מאמצעיתה , התאפיינה גם בתהליך של מודרניזציה שהיה למעשה זהה לתהליך של התמערבות , והוא נתן אותותיו בקהילות אלה . ההתמערבות חדרה לכל התחומים , למן החינוך ועד הספרות . תהליך חדש זה והתגובות המקומיות לאידיאולוגיות שבאו מן החוץ הולידו מאבקים בלתי נמנעים . ההתרחשויות בערים באיסטנבול וסלוניקי , שבתחילת המאה ה 20 עדיין היו מצויות בלב לבו של המרחב התרבותי היהודי ספרדי שבשלטון עות ' מני , משקפות מתחים אלה , שאחד העיקריים שבהם נבע מן הפוליטיזציה ( במובנה המודרני ) של החיים הקהילתיים , פן נוסף של ההתמערבות שנאכפה מגבוה . התקופה שנמשכת משנת 1908 ועד לשנת 1920 היא שלב ביניים בתולדות היהדות העות ' מנית , בין סוף האבסולוטיזם החאמידי ( 1909-1876 ) לבין ערב כינונה של הרפובליקה התורכית . ( 1923 ) היא מבשרת , בעת ובעונה אחת את ההתפתחות חדשה , שבאה בעקבות המהפכה השקטה שחוללו 'התורכים הצעירים ' ביולי , 1908 ואת עידן הפוליטיזציה הגלויה . היהודים גם הם מסתגלים לשינויים אלה , והם עצמם עוברים תהליך של פוליטיזציה . בכך תופסת תקופה זו מקום חשוב בתולדות היהדות הספרדית והעות ' מנית . עתה החלו הכוחות הסמויים לפעול , והקבוצות הפילנטרופיות או הפוליטיות שפעלו בזירה הקהילתית נערכו והתארגנו כקבוצות לחץ של ממש . קבוצות אלו החלו במהרה להיאבק ביניהן , כשכל אחת מגינה על האידיאולוגיה ועל האינטרסים שלה . הנסיבות הלאומיות והבינלאומיות השפיעו גם הן על חייה הפוליטיים של הקהילה . לא היה ביכולתה , גם אם בעל כורחה , להישאר לגמרי בצד . המרחב הפוליטי הלגיטימי היחיד של היהודי העות ' מני היה המרחב של קהילתו . מרחב זה , שהיה מוגבל ותיפקד בדרך אוליגרכיה , לא הציע סיכויים רבים למי שביקש להגיע לעמדות שלטוניות . אלה שהשלטון הקהילתי היה בידם שמרו עליו בקנאות , מה גם שעמדה שלטונית נחשבה , בדרך כלל , לגושפנקה למעמד החברתי הגבוה שאליו הגיע הנכבד היהודי . מעצם המבנה שלה לא סבלה המערכת האוליגרכית פלורליזם פוליטי , ומכאן חריפותן של המחלוקות , שחרגה תכופות מעבר למשקלן הממשי של השאלות הנידונות . כהונתו של חיים נחום , שהיה הוא עצמו תוצר וחסיד של ההתמערבות , ושהשתייך לאחת מקבוצות הלחץ שפעלו בזירה הקהילתית , היא חלק מתקופה זו של פוליטיזציה מוגברת בקרב היהדות העות'מנית . בהכרח היה הוא עצמו לפוליטיקאי במובן המודרני של המילה . הוא היה תופעה חדשה , רב ראשי ופוליטיקאי , הסופג את כל האש הציבורית , המכוונת כנגד קבוצת הלחץ שאליה השתייך . יתרה מזו ; חיים נחום יהיה

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help