sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:357

תפיסת פיתוח שונה תלווה ב"תרבות פיתוח" שונה . כאן ברצוני להתייחס בעיקר ליחס של חלקים גדולים באליטה הישראלית לעולם השלישי , זה הפנימי וזה החיצוני כאחד . כיום , כאמור , הדברים הגיעו לידי כך שכל קשר שאנו קושרים עם אוכלוסיה חדשה הופך להיות עד מהרה קשר מעמדי . המלחמות שנתנו בידינו שליטה על אוכלוסיות שכנות היתרגמו במהירות להרחבה כמו טבעית של המסגרת החברתית הבלתי שוויונית הפנימית שלנו . כדי לשנות זאת צריך למוטט את הבסיס האידיאולוגי והמעשי לאבחנה הנהוגה אצלנו בין התרבות האירופית "המתקדמת" ובין התרבות המזרחית "הנחשלת . " התייחסותם של אשכנזים אל מזרחים כאל "נחשלים" איננה אלא הגירסא הפנים יהודית של ההתייחסות השלילית מצד האירופים , ככלל , אל התרבות ו"המנטאליות" המזרחיים , ככלל . תרבות הפיתוח הנוכחית מתבססת על אבחנה בין עבודות "מכובדות" ובין עבודות " שחורות" המיועדות למזרחים ו / אר לערבים , כמו גם על האבחנה בין שכר המאפשר רמת חיים "אירופית" או "אמריקאית" " ) אחרת הם ירדו מן הארץ ( " לבין שכר נמוך המוצדק בכך ש '" הם' —מזרחים , פלסטינים — רגילים להסתפק במועט . " מבחינה זו חשוב לציין כי מזרחים ופלסטינים מצאו —ומוצאים —את עצמם לעתים קרובות במעמד דומה . תהליכי הפרולטריזציה של העולים המזרחים הקבילו , במידה רבה , לאלה של הפלסטינים שנותרו ב 948 ו בתחומי המדינה —גם אם התנהלו במסלולים שונים ; הפרולטריזציה של המזרחים התרחשה במסגרת של תכנית פיתוח לאומית אשר הביאה את התעסוקה אליהם — בעיקר בעיירות הפיתוח — בעוד שהערבים נאלצו לחפש לעצמם את הגומחות שפתח התיעוש המהיר , בעיקר בבניין ובשירותים עירוניים . לאחר כיבוש הגדה המערבית ורצועת עזה לא התקשו המעסיקים הישראליים , שכבר למדו לפעול על בסיס חלוקת עבודה עדתית ולאומית , לעכל מאגר גדול חדש של פועלים זולים — ובאותן עבודות ממש בהן הועסקו עד לאותו זמן מזרחים ופלסטינים ישראלים , ואשר היו כבר מסווגות במוצהר כ"עבודות שחורות . " כיום , מזרחים רבים מתחככים עם פלסטינים במרחב משקי אחד : יש שמזרחים / יות ופלסטינים / יות עובדים / ות זה לצד זה וזו לצד זו , כמו בקווי הייצור בטקסטיל או במפעלי המזון , ויש שהם עובדים באותם הענפים אך באתרים שונים—כמו בענפי השירותים השונים . במקרים רבים נכנסו פלסטינים לעבוד במקום בו עבדו מזרחים — אם במקומם של מזרחים אשר ניצלו את הפרוספריטי שלאחר מלחמת ששת הימים כדי לעבור לעבודות מכניסות יותר , אם במקומם של מזרחים שמצאו לעצמם מקום במנגנון המדינתי—מצבא הקבע ועד למערכת הרווחה — שהתרחב מאוד באותן שנים , ואם במקומם של צעירים מזרחים אשר , בראותם ש"העבודה השחורה" של הוריהם לא הובילה אותם לשום מקום , מעדיפים שלא להיכנס כלל לשוק העבודה המאורגן , והופכים בכך למה שמשרדי הממשלה מגדירים כ"נוער שוליים" — וזאת כדי שלא לעבוד "כמו ערבים . " לבסוף , יש גם שכבה של מזרחים אשר , בדומה לאשכנזים רבים , הפכו למעסיקיהם של פלסטינים , בעיקר בעבודות בהם עבדו הם עצמם עד 1967 —כמו , למשל , בשרות המושבים . שינוי הבסיס האידיאולוגי עליו מתבססת כיום חלוקת העבודה המעמדית בין מזרחים ובין אשכנזים הוא שלב חיוני לקראת שינוי ההתייחסות של הפלסטינים כאל מאגר כוח עבודה זול . בהקשר זה ראוי לציין את הניכור הקיים בישראל בין חלקים של מה שקרוי "מחנה השלום" ובין אלה הנאבקים לשנות את דפוסי חלוקת העבודה העדתית . פעילי "מחנה השלום" הממסדי באים ברובם משורות האליטה הפוליטית ניהולית ונהנו מפירותיה של

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help