sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:356

אולם מה יהיה למחרת ההסדר המדיני ? אזי , הניצול המעמדי של הפלסטינים לא ייתפס עוד כתוצר לוואי זמני של הכיבוש , אלא יוכר בגלוי כגורם של קבע במבנה החברתי הדו מדינתי . ומכיון שלא יהיה עוד חיל כיבוש המסוגל לכפות על הפלסטינים טיב תעסוקה ותנאי תעסוקה , תתפתח בגלוי אידיאולוגיה אשר תצדיק את ההבדלים המעמדיים שיתקיימו בין יהודים ופלסטינים במונחים תרבותיים , גזעיים או לאומיים —ממש כשם שהאידיאולוגיה של "נחשלות תרבותית" התפתחה בשנות ה ' 50 וה ' 60 כהצדקה להבדלים מעמדיים שנתהוו בין אשכנזים למזרחים . אותה אידיאולוגיה תציג , קרוב לוודאי , את היהודים כ"עם אדונים" ו / או כ"חברה טכנולוגית מפותחת" הזכאית ורשאית להעסיק את "עממי pxn הנחשלים" בתנאי ניצול . אלא שההסדר המדיני יביא איתו שינויים גם אצל הפלסטינים שימשיכו להיות מועסקים בישראל . שלא כמו היום , כאשר כניעותם נובעת באופן ישיר מהיותם נתונים במשטר של כיבוש , במשטר עצמאי ואף במשטר של אוטונומיה ישאפו הפלסטינים להתארגן ולהיאבק למען תנאי תעסוקה טובים יותר ; הם לא יחששו עוד להעלות דרישות אשר כיום אינן מועלות כלל . ודאי שיתקוממו בגלוי כנגד אידיאולוגיה מעמדית לאומית , שמרכיביה העיקריים קיימים כבר כיום . ולבסוף , כל עוד תהיה הישות המדינית שבה יכללו הפלסטינים לאחר ההסדר נתונה להשפעה או אף לשליטה לאומית וכלכלית של ישראל , הרי שכל מאבק מעמדי וכלכלי שלהם ישא גם אופי לאומי—ממש כמו המאבקים של פועלי "סולידאריות" בפולין כנגד המשטר הפרו סובייטי בארצם , או כמו מאבקיהם של הפועלים הלטינו אמריקאיים כנגד בעלי ההון מארצות הברית . במלים אחרות — באם לא יתרחש שינוי מהותי ביחסים הקיימים כיום בין יהודים ופלסטינים , יהיה גם מצב ה"שלום" מאופיין על ידי מאבק מתמיד ודיכוי . הפלסטינים יאבקו נגד המעסיקים הישראלים בתביעה לתנאי עבודה הוגנים יותר , אך גם בשאיפה מתמדת להשתחררות לאומית וכלכלית חברתית ; ואילו המעסיקים הישראליים יצטרכו לפתח שיטות שונות כדי שמאגר כוח העבודה הזול והכנוע לא יחמוק מבין ידיהם . סביר להניח שהדבר יהיה כרוך בשליטה עקיפה ( דהיינו , כזו שתעקוף את מנגוני השלטון הפלסטיני ) —אם באמצעות "קניית" השלטון , אם באמצעות "ראיסים" מקומיים , ואם באמצעות השתלת סוכנים , משלחות עונשין כעיךצבאיות ואף פעולות צבאיות גלויות . כמו כן יהיה הדבר כרוך בקיום שמירה מתמדת על הפועלים הפלסטיניים בתוך ישראל , ו / או על המעסיקים הישראליים בשטחי פלסטין . קיצורו של דבר—במידה ויימשכו התנאים הקיימים כיום , לא יהיה ה"שלום" המיוחל שלום ממשי , ומוטב לשימו במרכאות . הוא יהיה מלווה במתח מתמיד , בעימותים מזויינים ובהמשך ההתנוונות המוסרית והרעיונית . לא יהיה זה שלום רוגע , וגם לא "המנוחה והנחלה . " מניעתה של התפתחות שכזאת מחייבת שינוי של תפיסת הפיתוח שהשתרשה בישראל . בהנחה ששתי היחידות הלאומיות , הישראלית והפלסטינית , תמשכנה להיות קשורות זו בזו , פירוש הדבר השקעה משני עברי הגבול בפיתוח משאבי האנוש , עידוד השקעות המכוונות להגדיל ולהעשיר את השוק המקומי , ואימוץ של אוריינטאציית פיתוח אזורית , למען האיזור — במקום תפיסות "אזוריות" כביכול הרווחות כיום שעיקרן אימוץ הגישה של ה"נמרים" של דרום מזרח אסיה ( הארצות המתועשות החדשות , ( שמשמעותן גידול משקי המכוון כלפי העולם הראשון וכרוך באי שוויון מקומי קיצוני .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help