sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:352

הוותיקות , ולעומת זאת , נתפסו כהולמים את הדרישות הנמוכות של עבודה בקו הייצור ; דבר שלישי , תצורה זו של פיתוח איפשרה למשוך השקעות , בין השאר , מתעשיינים ובעלי הון יהודים שעשו את כספם על ידי העסקה של עובדים מן העולם השלישי , דוגמת ישראל פולק , מקים מפעלי פולגת , שהובא מצ'ילה . תצורה ספציפית זו של פיתוח , המתבסס על חלוקת עבודה עדתית , עודדה את התהוותה של מה שניתן לקרוא "תרבות פיתוח" מוגדרת למדי . המרכיב המרכזי , אולי , של תרבות פיתוח זו , הוא אבחנה פנימית , תוך יהודית ישראלית , בין עולם ראשון לעולם שלישי ( ר' שוחט , , 1991 לבחינה מקיפה של עניין זה בתחום הקולנוע . ( אבחנה זו , המלווה את היהודים בישראל בעת החרשה מאז סוף המאה הקודמת , לבשה במהלך השנים צורות מצורות שונות , ואף ידעה שינויים , עליות ומורדות , ואולם ברוב הזמנים היא שימרה מאפיין בסיסי שלה , והוא הנחה פוליטית תרבותית באשר למי "ראוי" לכל מקום ומקום בחלוקת העבודה החברתית . ( ר' ב . סבירסקי , : 1987 שוחט , ( 1991 מרכיב שני של "תרבות הפיתוח" האמורה הוא עמדה הגורסת השקעה דיפרנציאלית עד מאוד בפיתוח משאבי האנוש של החברה הישראלית . באותן שנים ממש בהן נישאה ברמה הרטוריקה של ה"רה סוציאליזציה" לקראת "מודרניזציה" של יוצאי ארצות ערב , תוך העברת מסר משתמע של חתירה לשוויון בין העדות , עוצבו מנגנונים שהבטיחו , למעשה , מידה גבוהה של ייצור מחדש של אי השוויון בדורות הנראים לעין . נסתפק כאן באיזכור מנגנון החינוך המדינתי , שהציע מסלולים נפרדים , למעשה , לבני העדות השונות , ואת מנגנון ההכשרה הצבאית , שעוצב כהמשך למסלולים נפרדים אלה , בצורה של בידול בין יחידות "מובחרות" ובין יחידות רגילות . למעשה , בשום שלב לא נעשה נסיון ממלכתי רציני לממש את חזון ה"מודרניזציה" במשמעות השוויונית שלו . תפיסת הפיתוח שהתהוותה בשנות החמישים לא חייבה זאת . נהפוך הוא : היא חייבה מודרניזציה מבודלת , של שכבד , ניהולית בעלת הכישורים והקשרים הדרושים כדי "לעלות על הגל" של השינויים העולמיים בייצור ובשיווק , מחד , ושל שכבת עובדים בעלי מיומנויות פשוטות יחסית , גמישה מספיק כדי לעבור מקו הייצור בטקסטיל לקו הייצור בתעשייה בטחונית ומשם לקו הייצור במפעל אלקטרוני . מודרניזציה מבודלת זו אינה מוצגת , בדרך כלל , ואף לא נתפסת בעיני רבים , כתוצר של מדיניות פיתוח ; במקום זאת היא מוצגת כתוצר של "הבדלים ביכולת" בין בני העדות השונות , ולמעשה כמעשה של "אין ברירה , " כביכול לנוכח הכשלון של "כל הנסיונות" להביא את המזרחים לרמה שווה לזאת של האשכנזים . תפיסה זו של "אין ברירה" מובילה אותנו למרכיב השלישי של "תרבות הפיתוח" הנדונה , שהוא פועל יוצא של שני המרכיבים הראשונים . הוויתור על הפיתוח של משאבי האנוש של כלל האוכלוסיה , וההסתפקות של המעמד השליט כפירות קצרי הטווח של הפיתוח נוסח שנות ה 50 ( שהתווספו אליו , מאוחר יותר , הסיוע החיצוני רחב המימדים והפיתוח של התשלובת התעשייתית צבאית , אליה נתייחס בהמשך , ( גררו עימם הגדרה מצמצמת ומוגבלת של פיתוח . תוך התרחקות מן היומרה הציונית —ברמה הרטורית , לפחות —של הבאת "קידמה" למזרח התיכון , מכוונים עצמם מעצבי הפיתוח בישראל לעמדה של תיווך בין העולם הראשון ובין העולם השלישי —הן זה הפנימי והן זה הסובב . האליטה הניהולית והטכנולוגית מאתרת באמצעות כישוריה וקשריה בעולם הראשון את ה"גומחות" הרווחיות והאופנתיות , ומתפעלת את העולם השלישי הנתון

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help