sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:344

המדינתיים עצמם . נימוקי דמוקרטיה ומוסר ניכללים בדיון רק אם יש להם השלכות המסכנות את שרידותה של המדינה " . אף כי כל אחד משני הזרמים השואפים לשבירת הסטטוס קוו הדו לאומי מייצג רק פן אחד מן הלוגיקה המדינתית , הרי עצם קיומם הבו זמני נוח מאוד למדינה , כיוון שעל אף היותם מנוגדים לכאורה האחד לשני הם מאפשרים לה להמשיך בשימור הסטטוס קוו . הדימוי של "עומס יתר" ( הורוביץ וליסק , , ( 1990 "מבוי סתום" ( הרכבי , , ( 1986 העדר יכולת הכרעה בין הזרמים המנוגדים וכדומה ממקם את המדינה עצמה בעמדת עוצמה . זאת משום שההגיון המדינתי קהילתי , במקרה קונקרטי זה , כולל , באורח דיאלקטי , את התפיסות של שני הזרמים המנוגדים לכאורה , לפחות כל עוד עלויות הסטטוס קוו נתפסות כנסבלות . יחד עם זה , המצב הדו לאומי גורם לירידה מסויימת ב"מדינתיות" ( Stateness ) של המדינה . זוהי תוצאה של שליטת המדינה על אוכלוסיה גדולה באופן יחסי לאוכלוסיית המדינה עצמה , אשר אינה מקבלת את סמכותה הלגיטימית . כך שבאורח פרדוכסאלי מה שנראה כשסע אידיאולוגי עמוק בציבור הישראלי , אשר כביכול פוגע ביכולת הנימשלות ( Governability ) והיעילות של המערכת , הוא למעשה פרי עוצמתה של המדינה ויכולתה לקיים את הסטטוס קוו , ולא פרי חולשתה בקבלת החלטות , בביצוען , או בפתרון קונפליקטים . המדינה מיסדה קונפליקטים כמצבים מתמשכים לא משום שלא יכלה לפתרם , אלא משום שקיומם היה נוח לה . קיומם ומיסודם של קונפליקטים שהמדינה מצוייה כביכול מחוצה להם , מוסיפים למדינה עוצמה , וגורמים לניטרול הדדי של הכוחות החפצים בשינוי הסטטוס קוו . שתי תרבויות המשנה המתנגדות למצב הדו לאומי מייצגות חלקים לא גדולים מאוכלוסיית המדינה , ואילו החלק הגדול של אזרחיה היהודים קיבל בעשרים וחמשת השנים האחרונות את האוריינטאציה הבסיסית של המדינה , הבאה לידי ביטוי בפועל במדיניות של שתי המפלגות הגדולות כאחת — מפלגת העבודה והליכוד —חרף מצעיהן ועמדותיהן הציבוריות הנבדלים לכאורה . כיוון שמרבית הזמן המדינאים מצויים בלחצים צולבים , כאשר האידיאולוגיה המפלגתית או התנועתית שהם אמורים לייצג ולבצע מתנגשת עם ההגיון הפנימי או האינטרס הנתפס של המדינה , לא תמיד ניתן לצפות את התנהגותם . ברם , העובדה הניצחת היא כי גם עם ביסוס שלטון הליכוד לא סופחו השטחים הכבושים למרות האידיאולוגיה המוצהרת של מפלגה זו . אין זאת אלא שבתפקידיהם ה"ממלכתיים" נהגו ראשי המפלגה , כמו מנחם בגין , אריאל שרון ואחרים , לפי הלוגיקה המדינתית , אף כאשר מצעם המפלגתי דרש אחרת . תופעה זו בלטה במיוחד כאשר הם ניצחו על הנסיגה מסיני ועל פינוי היישובים מפיתחת רפיח , והיא התבטאה אף בחולשה של מתנגדי הפינוי כאשר מנגד הוצב מה שהוגדר כאינטרס המדינה . בדומה לכך ניתן להבין אף את מדיניות ממשלות המערך בין 1967 לבין , 1977 אשר לא רק שנמנעו מליזום נסיגה מהשטחים הכבושים , אלא אף נתנו גיבוי מוסדי ופינאנסי , ולגיטימציה חלקית , לבניית התשתית של המדינה הקהילתית , שעוצבה בתקופת שלטונם והתעצמה תחת שלטון הליכוד . לשיטת המסגרת המושגית המוצגת בזה , לא חילופי השלטון ב 1977 הביאו להעלאת דרגת ה"קהילתיות" של המדינה , אלא העלאת הקהילתיות הביאה ל"מהפך , " כשם שהשינויים בעלויות המצב הקהילתי הביאו לשיבת מפלגת העבודה לשלטון ב . 1992 כאמור ההגיון המדינתי של המשך הסטטוס קוו אינו בלתי ניתן לשינוי . מאז פרוץ האינתיפאדה והתפשטות מלחמת הגרילה הפלסטינית בנשק קר וחם אל תוך ה"אזורים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help