sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:341

עצמה לחלוטין מול המדינה ( זילברפרב , ( Ben Yehuda , 1989 ; 1984 והדגישה את חולשתה דווקא בתחומים אלה . אך שנת 1967 לא מציינת רק את בכורת המדינה אלא אף את תחילת המעבר למה שנכנה "מדינה קהילתית . " מדינה זו מתאפיינת באיכויות שליטה חדשות . מבחינה טריטוריאלית היא השיגה שליטה בכל שטח המדינה הפלסטינית הבריטית . ואף מעבר לכך . אולם להתפשטות זו יש גם היבט דמוגרפי . המדינה שלאחר 1967 שולטת על אוכלוסיה ערבית פלסטינית גדולה שאינה מהווה חלק מקבוצת הזהות הדומינאנטית , הישראלית יהודית . ישראל שלאחר 1967 היא לפיכך מדינה קהילתית , שבתוכה מתקיימות שלוש קהילות : היהודית , הערבית שנהנית מאזרחות המדינה , והפלסטינית שבשטחים הכבושים . נגדיר , איפוא , מדינה קהילתית כמדינה הכוללת בתוכה יותר מקהילה לאומית אחת , אולם השליטה המוסדית , הפוליטית והסמלית שבה היא בידי קהילה לאומית אחת בלבד , המעניקה לה גם את זהותה ההגמונית . ( Gramsci , 1971 ) בשטח שבשליטת מדינת ישראל ישנה אוכלוסיה ערבית פלסטינית גדולה ( שרק חלקה שבתוך הקו הירוק נהנה מזכויות אזרחיות , ( שאינה שותפה להגדרה הזהותית של המדינה . במימד הזהות , המדינה מגדירה עצמה כמדינת העם היהודי , וכך ליהודים החיים מחוץ לישראל יש לכאורה חזקה פוליטית ותרבותית על ישראל יותר מאשר לתושביה הערבים . מצב זה היה קיים אומנם גם לפני , 1967 אבל מאז הוא לבש מימדים משמעותיים הרבה יותר . אף כי מרבית שטחי הגדה המערבית ורצועת עזה לא סופחו דה יורה לישראל הרי דה פקטו הכלילה אותם המדינה בשטח שליטתה . ( Kimmerling , 1989 ) וכך , המדינה שולטת על קהילה ( או חל ק מעם ) שאינה מכירה כלל בלגיטימיות של שליטה זו . מצב זה מתמשך כבר כשניים וחצי עשורים . בזמן ממושך זה לא הוענקו לתושבי השטחים זכויות אזרח המתקרבות לרמת הזכויות שיש לקבוצת האוכלוסיה הדומינאנטית , והאוכלוסיה לא שולבה בהגדרת המדינה עצמה . החזקת השטחים הכבושים כתוצאה ממלחמת 1967 במצב מעין קולוניאלי , גם אם אין הוא מוגדר כך בגלוי , נועדה להפקת תועלות אסטרטגיות וכלכליות למדינה . לעומת זאת , המדינה הצליחה שלא להגדיר מחדש את גבולותיה ( דה יורה , ( כפי שדורשות קבוצות אידיאולוגיות לאומיות ודתיות , ובכך שימרה את האוטונומיה שלה . המדינה אומנם כמעט ואינה מרחיבה את גבולה הגיאוגרפי באמצעות סיפוחים ( להוציא את ירושלים המזרחית ואזורים מסביב לה ואת הרמה הסורית , ( אך היא שולחת שליחים התיישבותיים ומפזרת כ 150 , 000 מאזרחיה במתנחלים באזורים שתחת שלטונה הצבאי , ויוצרת "בועות יהודיות" באזורים פלסטינים , תוך נסיון לקשר ביניהם וליצור רצפים טריטוריאליים . בעוד הריבונות אינה מוחלת על שטחים אלה , כל מתנחל נושא עימו אינדיבידואלית את ריבונות המדינה . התיישבות מעין קולוניאלית זו יצרה אינטרסים משוריינים רחבים בהמשך קיום הכיבוש . היקף אוכלוסיית המתנחלים ( ותומכיהם ) והיקף ההשקעות שנעשו בטריטוריות ספר ( Frontier ) התיישבותי חדש זה , גרמו לכמה חוקרים לטעון כי העובדות שנוצרו בשטחים אלה כבר אינן הפיכות , או לחלופין , כי העלות הפוליטית , האידיאולוגית והחומרית שבנסיגה מהם היא כה גבוהה עד שאין המדינה יכולה לעמוד בה , ( Lustick , 1987 ) ולפיכך , במונחינו , צומצמו האוטונומיה ומרחב התימרון של המדינה . אך כתוצאה מן ה"מהפך הנגדי" של , 1992 שבו נהייתה שוב מפלגת העבודה לשותף הבכיר בממשלה , חלה עליית מה באוטונומיה של המדינה נוכח הקבוצות בעלות האוריינטאציה הפרימורדיאלית או אף אלה בעלות האינטרסים הכלכליים בשטחים . מה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help