sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:335

העבודה היצרנית במרכז ההוויה החברתית , הקמת כוח צבאי חזק ויעיל וניהול מוצלח של הקונפליקט הלאומי והמלחמות , וטיפוח דמות אדם עברי חדש —החלוץ והצבר . לדימויי הצלחות אלו התווסף אף הדימוי של הצלחה חסרת תקדים בקליטת הגל הגדול של מהגרים בשנות החמישים , וזאת מבלי שינוי קווי המתאר ומבנה העוצמה המקוריים של החברה היישובית , שהוצגה כחברה כמעט מושלמת nmnn . ( Kimmerling , 1983 b ) המובנת מאליה היתה כי הערכים של האליטה השלטת הם ערכים ישראליים כלליים אשר חייבים להתקבל ללא עירעור גם על קבוצות אחרות בחברה , אף אם היו מרוחקות ממוקדי העוצמה , וגם אם כללי המשחק שקבעה האליטה לא בהכרח פעלו לטובתן ( סבירסקי , . ( 198 1 לפיכך קבוצות פריפריאליות רבות נדרשו להתאים את עצמן למודל התרבותי ולמשטר הפוליטי שכוננה האליטה . ביניהן היו קבוצת העילית הספרדית מן היישוב הישן , אנשי המושבות והבורגנות העירונית , ויוצאי ארצות שונות , בין אם ארצות מרכז ומערב אירופה , ובין אם ארצות האיסלאם , כגון התימנים , ולבסוף גם המהגרים מהמזרח התיכון וצפון אפריקה . מייד עם כינונה העבירה המדינה הישראלית את מרבית נושאי התפקידים הבכירים בהנהלת הסוכנות לתפקידי הנהגה במדינה , ומצד שני הפרידה בין המדינה והסוכנות . בחוק המעמד קבעה המדינה לסוכנות תפקידים מוגדרים , מתוחמים — ושוליים . בכך הובטחה כבר בשלב הראשון האוטונומיה של המדינה מן התנועה הציונית העולמית ומיהדות העולם . מורכבת יותר היתה האסטרטגיה של המדינה להשגת אוטונומיה מן המוסדות והתת תרבות של ההסתדרות ושאר אירגוני תנועת הפועלים . לצורך זה טבע בן גוריון את מושג ה"ממלכתיות" כסמל וכיעד לביצוע . פירושה של הממלכתיות היה העברת השליטה על מוסדות מפתח מקבוצות פרטיקולאריסטיות אל המדינה . במסגרת זו פורקו האירגונים המחתרתיים מפלגתיים של תקופת היישוב , לשכות העבודה הופקדו בידי המדינה , החזקה על קרקעות הערבים הניפקדים ( ולעתים גם הנוכחים ) נתפסה בידי הממשלה , ( Kimmerling , 1983 a ) הולאמה מערכת החינוך , והושג מונופול מדינתי על ויסות וחלוקת המשאבים שזרמו מן החוץ ( סיוע יהדות העולם , הפיצויים מגרמניה ומאוחר יותר סיוע ממשלת ארה"ב . ( אך בהתחלת התהליך עדיין לא היה ברור מי ישלוט במי : האם מפא"י ( הדומינאנטית בהסתדרות ) תמשיך לשלוט בחברה באמצעות הזרוע החדשה רבת העוצמה שנוצרה — המדינה ; או האם , להיפך , מפא"י —ותנועת הפועלים בכללה —תהיה לזרוע מבצעת לא פורמאלית של המדינה ? המאבק בין המדינה למפלגה על השליטה בחברה לא הוכרע באורח חד משמעי בשנות החמישים . הקושי נבע בעיקר משלוש סיבות : ( 1 ) היתה חפיפה אישית רבה בין ממלאי התפקידים המרכזיים במדינה וממלאי התפקידים המרכזיים במפלגה ; ( 2 ) טרם נוצרו השכבות שהיו תלויות במדינה כלבד ; ( 3 ) המדינה עצמה לא יכלה לוותר על מנגנוני השליטה , הבקרה והגיוס ב"שטח , " שהמפלגה וההסתדרות היו מצויירות בהם ( גרינברג , , ( 1993 זאת בעיקר לנוכח גלי ההגירה הגדולים שהרכב אוכלוסייתן היה שונה כל כך מהרכב האוכלוסיה בתקופת היישוב . בשל כך אפשר לתאר את תוצאת המאמץ הממלכתי בשלבו הראשון יותר בסימביוזה בין המדינה למפלגה מאשר בהפרדה ביניהן , או השתלטות בלעדית של המדינה על החברה . שיתוף הפעולה בין מנגנוני המדינה , הסוכנות היהודית והמפלגה הבטיח כי למרות השינויים הדמוגרפיים והתרבותיים , השינוי בגבולות האתניים לאומיים של הקולקטיב , והשינוי במבנה האינטרסים שנוצרו עם כינונה של המדינה , ניתן יהיה לשמר את צביונה של המדינה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help