sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:330

אחרת , על אתנוצנטריות , שעומקה משתנה בזמן ובהתאם לצביון הקבוצות השונות בה . הרציונאליות הפנימית של חברה היא , במונחים ובריאניים , רציונאלית מהותית , דהיינו כזו המכוונת לערכים מוחלטים . בעוד ש"חברות" ( Membership ) במדינה מוגדרת בדייקנות בסטטוס פורמאלי המוגדר בתעודת והות או דרכון ( ממוספרים , ( הרי החברות בחברה אינה מוגדרת באופן פורמאלי , ותלויה בהשתייכות פרימורדיאלית ( ראשוניתמשפחתית , שבטית וכיו"ב ) ודיפוזית ( המקיפה את האישיות כולה ואינה תלויה בדבר . ( מסיבות אלה של ראשוניות וכוליות הגבול הזהותי של חברה קשה יותר לחצייה , אפילו באמצעות נשואין בין אתניים , או המרת דת , וכדומה , מאשר הגבול המדינתי , שאותו ניתן לחצות תוך מילוי תנאים ( וטפסים ) מסויימים באופן מלא או חלקי " ) תושבות , " " נתינות , " "אזרחות" וכיו"ב . ( כאשר חברה מוגדרת במושגים פוליטיים , היא נוטה להתעטף בזהות לאומית . אך יחד עם זאת , כל חברה מפוצלת לתת תרבויות ותת זהויות ממוסדות ומאורגנות , אשר מחולקות בתוכן לקבוצות משנה כגון קבוצות מעמדיות , אתניות , אידיאולוגיות , וכיו"ב , החוצות אלו את אלו . החברה נוטה לפעול על פי נורמות וערכים שאינם מקובצים באופן פורמאלי , ואכיפתן נעשית באמצעות פיקוח חברתי , לעתים סמוי מן העין , בעוד שהמדינה נוטה לפעול באופן ביורוקרטי וליגאליסטי ( גם כאשר מדינה חורגת מכלליה היא , הריהי תנסה להתבסס עליהם , ( ועל פי חוקים וצווים כתובים המעניקים לה חזות של לגיטימיות . כך , למשל , חוקי הגזע הנאציים נוסחו בלשון ליגאליסטית , זכו למעטה "מדעי , " ושימשו למתן לגיטימציה של המדינה הגרמנית למשטר הנאצי . כך גם כל משטר כיבוש , מנסה להנהיג "חוקים" מעין ליגאליים , כדי ליצור חזות לגיטימית כלשהי לקיומו ולדרך פעולתו . המדינות הנוטות לחפיפה בינן לבין חברתן , והמאמצות לפחות חלקית את הרציונאל , את הזהות ואת הערכים של החברה , תוך טישטוש הגבולות והזהות שבין החברה למדינה — מקבלות את התווית ה"לאומית , " היינו הן נחשבות כמדינות לאום . ככל שהחפיפה בין מדינה לחברה —לפחות במושגים של גבולות חברתיים —רבה יותר , כך הולמת יותר ההגדרה מדינת לאום 7 / 7 * . ( Giddens , 1985 ) עם זאת , המדינה כמוסד , לעולם תנסה לשמור על האוטונומיה של המנגנונים והמטרות הנפרדות שלה , גם במדינות לאום . מדינות כגון שוויץ או בלגיה של היום , הכוללות בתוכן תרבויות אחדות , בעלות זהויות פוליטיות נפרדות , אך המוגדרות ברמה הסמלית פחות או יותר כ"שוות " והמעניקות לגיטימציה לשונות זו בתוך המדינה , הן מדינות רב לאומיות , או , על כל פנים , אינן בחזקת מדינות לאום . מדינת הלאום היא עצמה , כמובן מעין טיפוס אידיאלי , כיוון שבמציאות יש מעט מאוד מדינות שגבולות האזרחות שלהן חופפים את גבולות החברה שבתוכן . מכאן , שבמציאות ההפרדה בפועל בין "מדינה" ל"חברה" היא מטושטשת , ואחד מן המשתנים הנחקרים היא עצם ההפרדה הזו ומידת טישטוש הגבולין שבין " מדינה" ל"חברה . " מכאן גם קיום של "שטחי הפקר" בין מדינה לחברה , ויכולתן של קטיגוריות חברתיות לנוע בשטח זה שבין השתיים . למשל , מפלגות פוליטיות , קומפלקסים כלכליים ואפילו מעמדות חברתיים , יכולים להוות חלק מן "האיזור המדינתי , " להיות בנויים ונתמכים על ידי המדינה ולהיות בעלי ברית שלה בעימותה מול החברה . אולם אלה אינם מרכיבים הכרחיים , לא בהגדרת המדינה ולא בהמשגתה התיאורטית , ואף לא בתיפעולה של המדינה בפועל . במקרה הנידון כאן , ניווכח כיצד קטיגוריות חברתיות ומוסדות שונים משנים את

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help