sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:329

למדינה יש גם רציונאל פנימי משלה . והוא מקבץ של קודים , ערכים ופרקטיקות של פעילות . כטיפוס טהור ובריאני , המדינה מאורגנת סביב רציונאליות אינסטרומנטאלית , כלומר רציונאליות המדגישה אמצעים להשגת מטרות נתונות . הרציונאל הזה והפרקטיקות הנובעות ממנו , אינם משתנים גם עם חילופי שלטון באמצעים דמוקרטיים או אחרים . כך למשל , חילופי שלטון בארצות הברית בין רפובליקנים ודמוקרטים , אינם משנים , אלא בשוליים , את הפרקטיקות של המדינה האמריקנית . כך גם באנגליה חילופי שלטון בין שמרנים ולייבור יכולים לגרום לחילופי מדיניות בשוליים בלבד . לעתים קרובות כך הוא אפילו בחילופי משטר . הפיכת רוסיה הצארית לברית המועצות " ) מהפכת אוקטובר , ( " או שיבתה של האחרונה להיות רוסיה —עם כל המשמעות הרחבה של מהלכים אלה , שינתה אך במעט את הפרקטיקות ( להבדיל מהרטוריקה והשיח ) של המדינה הרוסית . באותה מידה , חילופי שלטון בין , נאמר , מפלגת העבודה והליכוד בישראל , לא משנים את אופיה ה"ציוני" של המדינה הישראלית , וכל יתר הפרקטיקות הנובעות מ"אופי" זה , אשר עוד יובהרו להלן . אין זאת אומרת ש"רציונאל" המדינה אינו יכול להשתנות , וכך גם מקצת או הרבה מן הפרקטיקות שלה . אך שינוי כזה אינו נובע בהכרח משינויים ב"מדיניות הממשלה" או הממשל , אלא הוא בדרך כלל תוצר של גורמים בלתי תלויים , הכרוכים ביחסי הכוחות בסביבה הבינלאומית המיידית או הכוללת , ובמאזני עוצמה כלכליים , צבאיים כוחניים ופוליטיים , המשנים את העלויות של פרקטיקות שונות של המדינה . למדינה יש איפוא שני פנים —פן פנימי ( אשר סוציולוגים ואנשי מדע המדינה רבים עוסקים בו , ( ופן חיצוני ( המטופל —בדרך כלל ללא קשר לפנימי — על ידי חלק אחר מאנשי מדע המדינה המתמקד ביחסים בינלאומיים . ( הגישה המוצגת במאמר זה קרובה לגישות המערכת העולמית והתלות במובן זה שהיא מתייחסת למדינה כאל יחידת ניתוח המקשרת בין ה"פנים" לבין ה"חוץ" שלה ( ר' . ( Wallerstein , 1987 המימד השני של מושג המדינה הוא המימד התרבותי זהותי . כאן המדינה מגדירה עצמה , או מוגדרת על ידי תושביה ( או חלק מהם : ( איזו מדינה היא זו , מהם גבולותיה החברתיים , מהי התרבות הגלובאלית אליה היא מתייחסת , מהם כללי המשחק המקובלים בתוכה , ולטובת אילו קבוצות הם פועלים , וכיו"ב . המימד הזה מקבל ביטוי סמלי בשמה של המדינה , בסימלה , בדגלה , בהימנונה , בחגיה , בימי הזיכרון הנהוגים בה ועוד ( ר' . ( Handelman and Shamgar-Handelman , 1990 ; Kimmerling , 1985 a ההגדרות הזהותיות הללו הן שאמורות להבדיל מדינה מרעותה ולהוות את "טביעת האצבע" הייחודית לכל מדינה , לפחות בעיני עצמה ובעיני אזרחיה או נתיניה . זהו גם המימד הקובע את מתכונת יחסי הגומלין שבין המדינה לבין החברה שבה היא מצויה . מתכונת זו מהווה בעת ובעונה אחת כלי להכללת pVn ( Inclusion ) מחברי החברה במדינה , או להצבתם באיזור מוקדי העוצמה ; או , לחליפין להרחקה או להוצאה ( Exclusion ) של חלק אחר מחברי החברה מתוכה , או למיקומם בתחומים פריפריאליים בה . החברה , למרות הקושי הגדול יותר באיבחונה ואיתורה —מחמת העדר מוסדות ואירגונים מרכזיים המזוהים עימה בדומה למדינה — איננה ישות מטאפיסית , וגם לא ( רק ) המשגה תיאורטית של סוציולוגים . החברה היא האוכלוסיה בעלת הזהות הקולקטיבית המשותפת הרחבה ביותר המצויה בתוך טריטוריה מוגדרת . לזהות קולקטיבית זו יש גבולות ( Boundaries ) הנסמכים בדרך כלל על מאפיינים תרבותיים כגון דת , שפה , תחושת השתייכות , ותחושת גורל ועבר משותפים . החברה גם נסמכת , במידה זו או

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help