sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:313

הקפיצה הגדולה בסיוע החוץ בעקבות מלחמת 1967 התרחשה באיחור מה , ב . 1971 ארה"ב אומנם תמכה בהחלטה 242 של האו"ם , אולם הסיוע הצבאי הגדול החל מ 1971 לא זו בלבד שלא הותנה בנסיגה אלא סייע מאוד בבניית אי הנסיגה . גם כשהיתה עקירה חלקית בעיקבות השלום עם מצרים שילמה ארה"ב עבורה בעיין יפה . בשנתיים 1971-2 עלה הסיוע הצבאי שישראל קיבלה מממשלת ארה"ב על מיליארד דולר . מראשית המדינה ועד ראשית שנות השבעים הסתכם הסיוע האמריקני כולו ( כולל עודפי מזון וסיוע טכני ) ב 1 . 5 מיליארד דולר , שהיה כרבע מכלל הסיוע שישראל קיבלה משלושת מקורותיה . בחמש עשרה השנים הבאות הגיע הסיוע האמריקני לבדו ל 24 מיליארד דולר ( מענק והלוואה , צבאי וכלכלי . ( המגבית והבונד לא בוטלו וגם סיוע גרמני בתחומים מסויימים , נוסף לפיצויים האישיים , המשיך להגיע , אך חשיבותם מוזערה וחלקם בסיוע השנתי ירד לכדי רבע ביחד ( ועלתה חשיבות איפא"ק כשדולה רבת השפעה על החלטות הקונגרס והסנט . ( בהערכת "הקפיצה" בסיוע יש כמובן לקחת בחשבון שבשנות השבעים עלו המחירים פי שלוש , שהסיוע הצבאי נקבע על ידי לוח המחירים המתייקר של היצרנים והספקים הצבאיים האמריקנים , ושכל דור טכנולוגי לא האריך למעלה משנתיים וכל דור חדש נולד יקר יותר מקודמו וכיו"ב . אך עם כל זאת עדיין נתוני הסיוע האמריקני מדהימים . אחרי מלחמת 1973 חלה עלייה נוספת בסיוע האמריקני והוא הגיע ל 2 . 5 מיליארד דולר . ישראל נטלה 309 £ מהסיוע האמריקני הכלל עולמי , שהלך והצטמק . לא פחות חשוב להבין את השינוי בהרכב הסיוע : קרוב לשני שלישים מענק . האף שתנאי החוב הממשלתי הקודמים היו נוחים הרי החלוקה החדשה היתה טובה יותר . במהלך השנים חלו השתכללויות נוספות בסיוע ( והיות שאין לתהליך הסיוע תקדימים , יש להניח שלכל שכלול כזה ניתן למצוא טביעת אצבעות של כוח פוליטי בין וושינגטון לניו יורק . ( ב 1976 75 למשל הסתעף הסיוע וחלק ניכר ממנו ניתן כמענק כלכלי ( תחת חוק הקובע שהוא ניתן לצורך "תמיכה בטחונית , " כלומר שאין צורך בטעמים של פיתוח או פעולה כלכלית . ( Laufer , 1983 : 11 ) ב 1979 עלה הסיוע לשיא , אולי של כל הזמנים , והגיע ל 4 . 8 מיליארד דולר , כולל בונוסי שלום . השיא הזה אולי לא נשבר בשנות השמונים , אך תנאיו שופרו : 5 מיליארד דולר והכל במענק . מראשית שנות השמונים החליט הסנט שהסיוע כולו יהיה מענק ( Laufer , 1983 : 9 ) ושוב הוגמש ושוכלל הסיוע בהחלטה נוספת הקובעת שהמענק הכלכלי לא יפול מגובה החוב השנתי שעל ישראל לפרוע לאוצר האמריקני . סידור אלגנטי זה אינו מאפשר לישראל , גם אם תתאווה , להכלל ברשימת הקלון של המדינות שאינן עומדות בהחזר חובותיהן ( מתן הסיוע במזומנים ו"בבת אחת" מאפשר למסוייעת להינות מריבית הפקדה שגם היא כמו המענק מוטלים על הקופה האמריקנית . ( באיזור בו נמצאים ברוני הנפט וקנייני הנשק הגדולים בעולם ( והחברות האמריקניות הקונות מהם ומוכרות להם עומדות בראש רשימת החברות הגדולות בארה"ב ובעולם , ( שיעורי החימוש של ישראל אינם יכולים להיות יוצאי דופן , ( Hiro , 1982 : 329-350 ) אבל אין ספק שתנאי המימון היו ונשארו יוצאי דופן . לכן , המוקד להבנת המיליטריזם הגבוה נעוץ בסיוע החוץ , ולא בחימוש או במלחמות ובכיבוש . כיוון שבחלק זה של העבודה התכוונו בעיקר להשתמש בקונסטרקט של הלאומיות המיליטריסטית , אולי להצביע על הרקע ההיסטורי האמפירי העשיר ששימש לה השראה , צריכים אנו לסיים במשמעות החברתית של "חלוקת הנטל" בעשור של השבעים . הכוונה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help