sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:312

הנדיב ולא סיפסרו בעת מלחמה . סדרות הסיוע מעידות על התנהגות הפוכה . המקורות הגיבו באורח חיובי לצרכי המלחמות של ישראל . ב , 1967 למשל , היו ההעברות החד צדדיות כפולות מהסכום של , 1966 הגיעו לחצי מיליארד דולר , וכיסו את כל הגרעון הדולרי השנתי . העלייה בהכנסות בשנת המלחמה עצמה היתה בעיקר מתרומות של יהודים . בתקופה 1970-1967 גדל הגרעון המסחרי של ישראל ביותר מ . 150 % ב 1970 הוא עמד על 1 . 25 מיליארד דולר . הייצוא גדל אומנם , אבל גידולו לא התקרב כלל לקפיצה של 150 % בשלוש שנים . ב 1970 הגיע הייצוא ל 1 . 4 מיליארד דולר , כלומר הגרעון השנתי ב 1970 היה כמעט שווה ליצוא כולו . בעזרת האשראי שהעניקו לה שלושת המקורות הקבועים שלה ייבאה ישראל בשנים אלה קרוב לכפליים מהכנסות יצואה , מצב דומה לזה שהיתה נתונה בו 20 שנה קודם לכן . מדינה שיכלה לגייס תוך כדי מלחמת התשה , אשראי של 1 . 4 מיליארד דולר בשנה אחת , כשבקודמת הגרעון שכוסה היה מיליארד דולר ולפניה 3 / 4 מיליארד דולר מדינה כזו פועלת בערך כקורפורציה רב לאומית , אבל לא על בסיס של יצור כלכלי אלא של תשומות פוליטיות . אין כמו סדרי הגודל השנתיים של הסיוע והעיתוי בשינוי להעיד על הצלחתה הבלתי רגילה של המדינה , בהפיכת כל שיא והזדמנות חד פעמית , מקפצה לשיא הבא . ב 1971 שינה הממשל האמריקני את מדיניות הסיוע ועבר לסיוע צבאי ישיר ורב עוצמה —מפחות מ 100 מיליון דולר לשנה ל 600 מיליון דולר ב . 1972 השינוי ברמת הסיוע האמריקני ובתוכנו , יחד עם הכיבוש המתמשך , מסמנים יותר מכל מודד אחר את עיבוי המיליטריזם . אנו רואים את החימוש המאסיבי ושלטון הכיבוש על אוכלוסיה שהיתה ב 1967 קרובה לשליש מאוכלוסיית המדינה הכובשת ( המספרים המדוייקים ( 3 , 177 , 300 : 965 , 000 כעין שלב במיליטריזם , מעין מיליטריזם גבוה . השינוי בהיקף הסיוע ובתנאיו נותן מענה לשאלה כיצד מסוגלת ישראל להחזיק בכיבוש ולהאריכו . הפוליטיקה הרשמית התייחסה לגרעון המסחרי כאל חור שחור ומאיים , ששורות מספרים מ"קליטת עלייה" ו"נטל הבטחון" עמדו הכן לחפות עליו , ( אף שקליטת יהודים מברה"מ היתה סעיף מתוקצב בסיוע האמריקני של שנות השבעים המאוחרות . ( כל שנה ניבט הפער במאזן התשלומים כתהום רבא , שהאסטרטגים המומחים של הממשלה והאוצר ובנק ישראל והאוניברסיטאות מצליחים , בעמל רב , לגשר מעליה . אין ספק שהממסד הישראלי הצליח , ואחרי כל מלחמה עלתה הצלחתו , להתחלק בנטל ההוצאות והצרכים של המדינה ושל האוכלוסיה , עם מדינות , מוסדות וציבורים שונים שמחוץ לישראל . נטל אמת של 30 % -20 % -10 % מהתל"ג בהוצאה שנתית לבטחון במשך כמה שנים , בכלכלה מדינית שהיתה בה מלכתחילה הטיה כבדה לשירותים , צריך היה לגרום לירידה ברמת החיים , לשיעורי מס גבוהים , או לאי התחדשות אמצעי הייצור ולקיצוץ בשירותים האזרחיים בשל הפניית משאבים לבטחון . כתוצאה מאלה צפויים היו להתרחש ירידה בתעסוקה , נסיגה בפריון , הקטנת האשראי והיבוא , אינפלציה , איבוד ערך המטבע , קריסה של שתתי הבריאות והחינוך , התפשטות הבורות והפשע והפעלת כוח רב לא רק כלפי חוץ אלא גם לדיכוי פנימי . כדי להבין את נזקי המלחמה לחברה אין צורך בכוח המדמה , אזורנו מספק דוגמאות למכביר . אולם אימים מסוג זה לא התרחשו בישראל . מאז ראשית המדינה היה מהלך ההתפתחות שונה .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help