sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:311

באמת אלמנט אנכרוניסטי לגבי מערכת המקבלת ואף משתתפת בייצור של אמצעים טכנולוגיים חודרי גבולות אף יותר מהקורפורציות הרב לאומית . ( multinationals ) מלחמה וכיבוש ( שהוא הגנה על תוצאות מלחמה ) הם עניין יקר ושורף משאבים , וספק אם הוא באינטרס של איזו אומה או מדינה — אלא אם כן המדינה הנכבשת היא נסיכות נפט עתירת דולרים ( כמו כווית , ( או , לחליפין , אם בנות בריתה של המנצחת מוכנות לשאת בהוצאות המלחמה ( בדומה למימון ארה"ב על ידי בנות בריתה במלחמת המפרץ . ( המקרה של ישראל אחרי 1967 הוא וריאנט של האפשרות השנייה . סיוע החוץ שהיא קיבלה היה גם גדול מאוד ביחס לכל פאראמטר כלכלי וצבאי , תנאיו נוחים במיוחד , משך זמנו ורציפותו ארוכים וסדירים במיוחד , ולא היה תחום או היבט של החיים הכלכליים והמדיניים שלא נהנו ממנו בצורה מסויימת . , בין 1967 ל 1970 התרחשה קפיצה גדולה בהוצאות המדינה . מקורות הסיוע עדיין דומים בסדר החשיבות לתקופה שלפני , 1967 אך הם גדלו מאוד ( יהודים , גרמניה , ארה"ב ) ונמתחו לכיסוי הוצאות המלחמה ( ונוצר גם חוב פחות נוח . ( אולם ב 1970 בא הזינוק הגדול בסיוע הצבאי האמריקני ומימדיו היו , והינם עדיין , גדולים עד כדי כך שלא נשאר ענף בכלכלה המדינית שסיוע זה לא חילחל אליו , או קבוצה חברתית אחת שלא ינקה ממנו . נסיים את הפרק בהערות קצרות על נטל הבטחון , שיטפון סיוע החוץ , ותרומתם לעליית רמת החיים בישראל . נתחיל בהוצאות הבטחון , שמלחמת 1967 כמעט הכפילה אותן , מ 10 . 4 % מהתל"ג ב 1966 ל 18 % ב 1967 ( גם השיעור של 10 % מהתל"ג היה כפול מתקציב הבטחון האמריקני בזמן מלחמת וייטנאם , ומשולש מזה של מדינות אירופה המערבית בתקופת המלחמה הקרה . ( הוצאות הבטחון המשיכו לעלות . ב 1970 הן הגיעו ל 20 % מהתל"ג ובמשך כל העשור של השבעים וברוב שנות השמונים נעו הוצאות הבטחון בין 25 % ל 35 % מהתל"ג . רק בשנות התשעים הן ירדו שוב למימדים של . 1970 ביחס להוצאות בטחון ברמה כזו השאלה הקריטית היא זמינות אשראי חוץ והתנאים לקבלתו ולהחזרתו . מ 1968 למשל הייבוא הבטחוני היווה כ 40 % > מעודף הייבוא הכללי ( עד מלחמת 1967 חלקו של היבוא הבטחוני היה . ( 20 % אולם , כפי שאנו יודעים מלימוד התקופה כולה בתחום של גיוס משאבים ( תרומות ומענקים ) וגיוס אשראי ציבורי נוח , מדינת ישראל היתה ( ועודנה ) סיפור הצלחה מתפתח , ששבר את שיאי עצמו . נביא את הדוגמה של התחלקות בהוצאות הבטחון . עד , 1966 כאשר הן היו עדיין כ 0 י 109 מהתל"ג , כמחצית מימון ההוצאות היה מקומי והמחצית השנייה יבוא ישיר . היחס של חצי חצי לערך נמשך גם אחרי שההוצאות עלו מ \ 0 % ל 20 % מהתל"ג , ובמשך כל השנים הגבוהות מ , 1970 כולל שנת השיא של מלחמת יום כיפור כאשר הוצאות הבטחון הגיעו ל 35 % מהתל"ג ( במקרה האחרון המימון המקומי כיסה , \ 5 % והיבוא , 20 % במענק ואשראי לזמן ארוך מממשלת ארה"ב . ( החלוקה הכמעט שווה של הוצאות הבטחון בין המימון המקומי לבין הסיוע מיתנה מאוד את אימת השיעורים הגבוהים , ובעצם הבלתי אפשריים , של הוצאות הבטחון השנתיות . יחד עם זאת , היווה היבוא הבטחוני , גם לאחר 1967 רק חלק מעודף היבוא של ישראל , וכיסוי ההוצאות הגבוהות שלו במטבע חוץ נעשה בעזרת המכאניזמים הפוליטיים כלכליים שפעלו בעשורים הקודמים להבטחת סדירות התרומות , המענקים , ההלוואות לזמן ארוך וכיו"ב . מה שבלט שוב ב 1967 הוא שהגופים המממנים ( ארגונים ציוניים ויהודיים , ממשלת גרמניה וממשלת ארה"ב ) לא החמירו את תנאיהם . לא קיצצו בסיוע

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help