sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:310

על המפה . תנועות וגופים פוליטיים קיימים כמעט חייבים היו לרצות שטח כלשהו כדי לשמור על מעמד ציבורי ולא להיהפך למיעוט שמחוץ לעניינים . הבטחוניסטים בממשלת המערך "יהדו" את ביקעת הירדן והרכסים מעליה ויחד עם הצבא דחקו את הבדואים , סגרו על יריחו ועוד . ובאשר לרמה , התנועות הקיבוציות לא פעלו במגמה לפירוז בעתיד , אלא יישבו עליה קבוצות שלהן . ברמה ובבקעה המתיישבים באו מהצבא או בעיקבותיו , ואחריהם נוספו במשך השנים מושבים , עיירות וכיו"ב . בפיתחה וברצועה , ב"חבל ימית , " הליך הדחיקה של המקומיים על ידי הצבא היה דומה אבל ההתיישבות הדתית בלטה יותר . גוש אמונים התיישב בתוך חברון ועל אדמות כפרים ועיירות בין שכם וירושלים ובין חברון וירושלים — אזורים המאוכלסים בצפיפות בפלסטינים , הכוונה היתה להשיג שינוי טריטוריאלי דימוגרפי יסודי . כל ההתנחלויות קמו באמצעיה , לרוב גם ביוזמתה ובתמיכתה המאסיבית והמתמשכת של המדינה . ההשקעה הממשלתית ציבורית ביישובים אלה הגיעה לעתים קרובות לסיבסוד מלא של התשתית הפיזית , הדיור המשפחתי , הבנייה והשירותים הציבוריים , שנודעים כמשוכללים ומקיפים יותר מאשר בישראל , ומעסיקים כ 40 % מכוח העבודה של המתנחלים ( גם הבטחון מהווה ענף הכנסה . ( בעיירות הגדולות שיעור הסיבסוד נמוך , אבל בכל זאת גבוה לאין ערוך מזה הניתן באזורי הפיתוח הזכאים ביותר בישראל . בתקופת הליכוד עודדה ההתיישבות של "חמש דקות מכפר סבא" בסיבסוד ממשלתי כבד . אין ספק שבהיקף ההפקעה והסיפוח של אדמות , בבנייה ובאיכלוס , עלתה ירושלים על כל השאר , והכל התנהל לפי כללי החוק והשלטון , שלא רק פעל להתפשטות היהודים לשטחים הערביים אלא אף הקפיא כמעט לחלוטין את הבנייה הערבית בעיר . מצב הכיבוש טיפח כמעט בלי משים , מטבע קיומו , את העליונות הלאומית ואת גלישת הקונסנזוס הפוליטי היהודי אל האולטרה לאומנות . השליטה הצבאית השרירותית בחייהם וברכושם של הפלסטינים בשטחים איפשרה את ריצויה של כל קבוצה יהודית אלימה , ענייה וסהרורית ככל שתהייה , וקניית שלום הבית הלאומי במחיר פגיעה בעם הנשלט . היהודים התיישבו על אדמות הפלסטינים , אבל הפלסטינים נשארו במקומם , וזו אחת הסיבות הטובות מדוע רק מיעוט קטן מאוכלוסיית ישראל עבר לשטחים . סיבה נוספת היא שהאזורים הפלסטינים עניים יחסית ודלי תעסוקה ופועלים פלסטינים רבים מחפשים עבודה כישראל . כמו כן , ניתן אמנם להפקיע אדמה אבל יהודים בורחים מחקלאות וגם התשתית האזורית ירודה . תמונת הכיבוש , שבמובנים רבים היא דמויית אפרטהייד —ואפשר למצוא אפילו לטיפונדיות בזעיר ענפין , בריכות שחייה וגגות אדומים של וילות שנבנו על אדמות פלאחים — נראית כתופעה הנעה במסלול הפוך למהלך המוכר והאופייני למחצית השנייה של המאה העשרים . הלוח הבינלאומי מלא ימי עצמאות לאומיים ומדינתיים וגם האו"ם אימץ באמצע שנות השישים את זכות העמים להגדרה עצמית , הכוללת התנגדות לכיבוש כזכות יסוד . יחד עם זאת , ישראל אינה סוטה באופן מובהק מהמהלך הכללי , כי הכיבוש —עם היותו אולי הסימן הבולט ביותר למיליטריזם הגבוה — הוא גורם מישני בכלכלה המדינית הישראלית , וייתכן שבסך הכל אף גורם גרעוני . לא שם , בשטחים , מרכז הכוח והשלטון , הצבר האמצעים ומימון . המיליטריזם הישראלי בשתי תקופותיו , ובעיקר מאז , 1967 הוא עתיר הון במיוחד . כפי שראינו הוא מותאם ונוטה למלחמות קצרות . כיבוש , לעומת זאת , הוא טובעני , הוא

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help