sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:309

הפלסטיני שחי בו , כולל פליטי . 1948 מדינת ישראל , ששלטה עד אז על האדמה והרכוש של ה"נפקדים , " המשיכה לעשות כך גם אחרי , 1967 למרות שעתה גם בעלי הזכויות , ולא רק רכושם , נמצאו תחת שלטונה . יתרון אי השבות והאקסטריטוריאליזציה הפיזית נעלם , ובמקום זאת ההפרדה הפכה לצבאית פוליטית חוקית , מתבססת על המונופול של כובשים . הבדל נוסף וחשוב לא פחות הוא שבניגוד ל 1948 לא היו ב 1967 מאות אלפי פליטים יהודים פזורים על פני שבעת ימים ויבשות ומחכים לפתיחת השערים . עולים לא מילאו את הארץ ולא שינו את הדימוגרפיה של "השטחים , " או כפי שהם מכונים עכשיו "יהודה , שומרון וחבל עזה . " לעלייה היהודית היו עדיין חוקי דחייה ומשיכה שונים . הכיבוש ברא את מצדיקיו , קנאיו ומקדשיו . הקידוש הפונדאמנטאליסטי כתופעה פוליטית ציבורית ( ואחר כך ככוח פוליטי ציבורי בדמות "גוש אמונים" והאגף הקיצוני שהשתלט במפד"ל , ( נוצר ממש עם הכיבוש ונשמע כמליץ יושר בר סמכא , לצד המצדיקים הבטחוניים . רבנים וראשי ישיבות עלו למעמד של נותני הכשר לכיבוש כלרקונקוויסטה . ייתכן שהאמונה בקשר הנצחי בין "עם ישראל , תורת ישראל וארץ ישראל , " היא אמת מובנת מאליה למאמינים בה , אבל במצב של כיבוש היא הפכה לאמונה מזדיינת , שדרשה וקיבלה אדמה ובית ותעסוקה ונשק להגנה ומחויבות פוליטית להמשיך ולקיים אותה . ההקצנה הלאומנית של קבוצות ואחר כך תנועות וארגונים פוליטיים דתיים , היתה ללא ספק החידוש הבולט של הכיבוש . לצד הטוענים לזכות האלוהית על הארץ נתעוררה תנועה של לאומנים טריטוריאלי סטיים , אנשי "תנועת ארץ ישראל השלמה . " התלקטו בה חוגים פוליטיים מימין וגם משמאל וקבוצות אקטיביסטיות בתנועה הקיבוצית , וחיברו ביניהן אנשי רוח ופעילים רעיוניים . המשותף להם "אהבת הארץ , " תמיכה בכיבוש ואי ראיית הפלסטינים . הימין הפוליטי המסורתי ( חל טעם , אחר כך גח"ל ואחר כך הליכוד ) שימש פרק זמן קצר , ולראשונה כולל מפלגת חרות , בממשלת אחדות לאומית . התמיכה הבלתי מסוייגת במלחמה ובכיבוש היתה , כנראה , מן הגורמים ששיפרו את מעמדו וקשריו של הימין המסורתי עם הצמרת הצבאית , בעיקר באמצעות רפ"י . ממשלת המערך נקטה בדרך כלל בזהירות ליגאליסטית ביחס לסיפוח , כמתחייב מהחוק הבינלאומי , וניסחה את מדיניותה בטרמינולוגיה צבאית של "גבולות בטוחים ומוגנים . " הגדרה גמישה המתאימה למדיניות של כוח , ולאמונה שיש בכוח הכוח להפוך את הדה פקטו לדה יורה . בעניין "גבולות בטוחים ומוגנים" ראוי אולי לציין שלפני הכיבוש הוערכו פליטי 1948 כאיום מתמיד , וההסבר הרווח היה שהם מוחזקים במחנות כדי למלא תפקיד זה . הסגירה הצבאית ההרמטית של הגבולות נועדה כחיץ והגנה מפני התפרצות רגשי הנקם שלהם , או מפני ציפיות כלשהן מצידם לרפטריאציה . הכיבוש מחק התייחסויות אלה , ומעתה המדיניות היתה של ביטול גבולות פיזיים והבטחת "גשרים פתוחים , " תוך הידוק השליטה הצבאית הישראלית על כל השטח . בין ישראל לאזורי הכיבוש הונהגה תנועה חופשית של אנשים וסחורות כיאה לשטחי מולדת "משוחררים , " ואילו באותה עת רישת שלטון הכיבוש את השטח בזרועות הצבא והממשל האזרחי הפועלים מטעמו , וביניהם המתנחלים . זמן מה אחרי הכיבוש התחוור כי התמיכה הפוליטית של המערב וארה"ב בישראל לא רגישה לשיטות התכתיב המיליטריסטיות של "יצירת עובדות בשטח . " ממשלת ישראל איפשרה לכל קבוצה פוליטית ישראלית שהיו לה מאוויי התנחלות כלשהם להגשימם

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help