sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:305

שנגרמו מהשקעה ממשלתית ומוניציפאלית נמוכה בבריאות , חינוך , שיכון וכיו"ב ( סבירסקי , ; 198 1 חביב , ; 1972 רוטר ושמאי , . ( 1971 תנאי שוק נוחים למעבידים ולהסתדרות , אשר מתוך כפיפות מפלגתית מוחלטת למדיניות הממשלתית תמכה במעבידים ( כולל הממשלה ועצמה , ( תרמו לשיגשוגן של שיטות ניצול מגוונות למדי . הפועלים רובם לא היו מוגנים בפיצויי פיטורים ולא יכלו להנות מזכות השביתה וההגנה של כספי קרנות השביתה . רוב השביתות הוגדרו על ידי ההסתדרות בשביתות "פראיות" והסתיימו בדרך כלל בכישלון . הנהגת ההסתדרות נהגה בדרך כלל כלפי הפועלים כ"צד השני , " והפוליטיקה הזאת גם התאפשרה על ידי—וגם עודדה עוד יותר את—ריכוז הסמכויות והשימוש המוגבר במניפולציות מנגנוניות , כגון שליטה מרכזית בלעדית על קרן השביתה , מינוי מלמעלה של נושאי המישרות האיגודיות והפיכת האיגודים המקצועיים לפיקציה , שליטה אוליגארכית במועצות הפועלים , מונופול מפלגתי על רוב ההנהלות הכלכליות והמישרות הגבוהות , ושימוש בכוחה של ההסתדרות כמעביד לסילוק מנהיגים מקומיים רדיקאליים או לקנייתם , ועוד . רמת החיים של הפועלים ירדה באופן יחסי לגידול האפשרויות במשק הישראלי בכלל ולעליית אפשרויותיהם של מתפרנסים אחרים . אין זה בא לומר שמצבם היומיומי לא השתפר ( רוטר ושמאי , . ( 1971 מ 1958 ואילך ירד מאוד שיעור האבטלה , ניכרה התחלת הרכישה העממית של מוצרי חשמל ביתיים , מקררים , רדיו וכיו"ב ; אצל האחרים היתה תזוזה לדירות מרווחות יותר , טלפונים וגם מכוניות . רבים הסתייעו בהצטברות כספי פיצויים שניזקפו לרשותם . במערך המתהווה הזה של רמות חיים וסממנים מעמדיים מוקמו והוגדרו מחדש גם יוצאי ארצות צפון אפריקה והמזרח , או העדות . בחיי היום יום , בעיתונות וגם בספרות המקצועית השתלטה הנטייה לדון במצבים וביחסים מעמדיים במונחים עדתיים . התייחסו , ומתייחסים , ל"פער עדתי" ונתנו למאפיינים כגון משפחות גדולות , השכלה נמוכה , רקע כלכלי מקצועי מסויים וכיו"ב , משקל סיבתי מכריע במצבים אלה ( חנוך , . ( 196 1 ייתכן שהמושג "פער עדתי" הסב את תשומת הלב להיבטים אקולטורטיביים , תרבותיים ומנהגיים שבלטו בהוויית החיים ובהסתגלות של עולים יהודים לא אירופים לישראל , אך בו בזמן הוא הרחיק את תשומת הלב מתנאים ותהליכים מרכזיים ומשותפים של ההוויה החברתית . "החצי התחתון" וה"חצי העליון" לא הופרדו ב"פער עדתי , " אלא חוברו יחד במצב מעמדי , שהיחסים והתנאים הכלכליים מדיניים שאיפיינו אותו מסבירים את מצב שני החלקים בו . נוסף לכך ניתן ללמוד מנתוני המצב המעמדי שגם החצי התחתון היה הטרוגני . נכללו בו יוצאי ארצות ערב שונות ולא רק הם , גם פועלים אחרים , אשכנזים , ערבים , חברי קיבוצים וחברי מושבים ועוד . בעיות הקיום והתעסוקה של נשים צעירות , 2 נ נוער וזקנים בעבודות נמוכות שכר היו אולי הטיפוסיות ביותר למצב המעמדי הזה . נכון שמעבידים לא היו בחצי התחתון ומעט מזרחים היו במעמד הבינוני . בשנים שלפני מלחמת 67 נטלו רוב הקבוצות העדתיות המזרחיות חלק מזערי בעסקים כמעבידים , ובפרופסיות כעצמאים , וכן הם נעדרו מהדרגים המינהליים הבינוניים ומעלה של הממסדים השונים . כחלק ממעמד הפועלים ירד חלקם היחסי באמצעים ובאפשרויות שנוצרו וחולקו — במערכת הכלכלית מדינית . הניצול המעמדי בנוי בתוך חוקי המערכת הממלכתית , כולל אופני הצדקתו הרעיוניים , וההגנה המשפטית משטרתית עליו בשם הבטחון והעצמאות הכלכלית , החוק והסדר וכיו"ב . הערבים היו בכל מקרה תחת ממשל צבאי . אי לכך הגיעו קבוצות רכות מאוד מתוך "החצי התחתון" באיחור רב מאוד לשיפור

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help