sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:302

או מקצצי צריכה . הממשלה , שהיבוא היה תחת פיקוחה הצמוד , לא נאלצה להרוויח דולרים או אף לחסוך בהם . אחרי המחצית הראשונה של שנות החמישים היתה בעיית ריסון האינפלציה , שבחלקה נסתייעה בהמרת דולרים ללירות , קשה יותר מבעיית מאזן התשלומים . כשני שלישים מהגרעין המסחרי כוסו באמצעות העברות חד צדריות של הון וסחורות . לאחר מלחמת 67 הכיסוי עלה לשלושה רבעים , והוא כלל תרומות המוסדות הציוניים , שילומים ופיצויים אישיים מגרמניה ( האחרונים עלו מאוד בשנות השישים ) ומענקים מוסדיים וממשלתיים אמריקנים ( אחרי 1967 השתנה המשקל היחסי של מקורות אלה . ( השליש או הרבע הנותר ( פחות מ 100 מיליון דולר עד אמצע שנות השישים ) מומן במכירת ה"בונדס" בארה"ב וממוסדות בין לאומיים , כהלוואות לזמן ארוך ובריבית נמוכה מריבית השוק . מאז ראשית השילומים הצליחה המדינה להפוך את התשלומים , המענקים , התרומות והמלוות להכנסה שנתית , מוגנת מהשוק , ומוסדרת על ירה ברשיונות והמרות של סחורות וממון במחזור שנתי שנטלו בו חלק תנועות , מוסדות ציבוריים , פרטים וממשלות . בגיוס סיוע החוץ הכלכלי , קיבועו והרחבתו הסתייעה המדינה בהוצאות ההגנה , הבטחון והמלחמה , ובעיקר הנצחון , כמעוררי אהדה והזדהות ציבורית , מגייסי תרומות ומדרבני נכונות סיוע , בציבוריות היהודית והאמריקנית בפרט , אבל גם בדעת הקהל הכללית ובמסדרונות בית הנבחרים , הסנט והבית הלבן . מעמדו הפוליטי ציבורי הגבוה והממוסד של איפא"ק ( American-Israel Public Affairs Committee ) צויין כבר בראשית שנות החמישים . הבטחון נחשב לנושא ממלא קופות , ואלה הגדילו את היבוא הכללי ואת אפשרויות הייצור והצריכה הכלליים . גם הייצור הבטחוני התפתח מהיבוא הגדול ובאמצעות ייצור תחליפי יבוא וקשרים טכנולוגיים והסכמי הדדיות ( קשרים בין יבוא ויצוא . ( סיוע החוץ הרצוף והמיוחד והאשראי הנוח איפשרו לכלכלה המדינית את הגמישות והצמיחה המשולבת — הצרכנית , הצבאית וגם היצרנית . מנהיגי המדינה ושריה נהגו להעיד בעצמם תדירות ששאיפתם הגדולה היא להגיע לעצמאות כלכלית ולשלום . אולם הדינמיקה הכלכלית מדינית המצטיירת מהנתונים אינה מצביעה כלל על כך שהאנומליות העיקריות של המערכת , כמו התלות בסיוע חוץ ( הולך וגדל ) ומדיניות מיליטריסטית והוצאות צבאיות ( הולכות וגדלות ) הכבידו על קבוצות פוליטיות מרכזיות או חיזקו מתנגדים ותיקים . ההתפתחות היתה , והמשיכה להיות , בכיוון שונה ואף הפוך . בתוך המפלגה השלטת ומחוץ לה עלו קבוצות ימין חדשות , שנאבקו על סילוק הוותיקים מעמדותיהם והעברת השלטון כולו , במפלגה ובממשלה , לידיהם . עלייתה המוקדמת של הקבוצה הימנית ממלכתית קשורה לתופעה כלכלית פוליטית רחבה יותר והיא צמיחתו של המעמד הבינוני . הראשונה כמו האחרונה ביטאה את הצלחת השילוב בין המדינה הגדולה ( ביוזמה , באמצעים ובעסקים , ( החזקה ( כולל הוצאות גבוהות , ( וסיוע החוץ המיוחד , שילוב שאיפשר התקדמות בו זמנית מקבילה הן ברמת חיים והן בחימוש ובמלחמה . השפעת המדינה הריכוזית , בפיתוח כלכלי ובחלוקת משאבים , על התפתחות היחסים המעמדיים היתה דווקא זירוז עלייתה של הקבוצה שכונתה על ידינו "מעמד בינוני תוצר המדינה" — זאת בגין המקור העיקרי לעלייתה ולהתעשרותה . הנצחון הפוליטי של הממלכתיות התבטא בכך שממשלות העבודה נטו לצימצום סקטוריאלי של המשק הקואזי סוציאליסטי . לעסקים הפרטיים , לעומת זאת , הבטיח עיקרון החסות המובלע בממלכתיות תמיכה ממשלתית והגנה גבוהה מתחרות חוץ . נוסף לכך פיתחו העסקים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help