sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:298

כוחה המרכזי של המדינה ושל הביורוקרטיה המדינתית . שלא כמו מדינות בחברות קפיטאליסטיות , או , מאידך , בחברות מתפתחות , נשען כוח המדינה בישראל על שליטה בשני סקטורים מפותחים יחסית : הסקטור הקואזי סוציאליסטי לשעבר והסקטור הציבורי ממשלתי . צירופם נתן בידי הממשלה , ובעיקר בידי מפלגת העבודה ( מפא "י , ( ריבוד של כוח ואמצעים בכל התחומים של הכלכלה המדינית וביחס לכל הקבוצות בה ( באמצע שנות החמישים היו תלויים בה כ 509 ' 0 מהמפרנסים במשק , וכ 60 % מהשכירים . ( שלל המלחמה הראשונה , ובעיקר האדמה המולאמת , חיזק את הבסיס הראשוני הזה , ונתן בידי מפלגת השלטון ומנהיגותה אמצעי להתנער ממחוייבותה לסוציאליזם , תוך העדפת משק מפוקח על ידי ביורוקרטיה ממשלתית חזקה ( ממלכתיות . ( זה היה בסיס השליטה הריכוזית , וההזדקקות לקואליציות פרלמנטאריות לא פגעה בו . סיוע החוץ הוא מהצלחותיה הגדולות של הממלכתיות . סיוע החוץ . מ 1953 ואילך הפך סיוע החוץ למרכיב קבוע וכבד משקל בתוצר הלאומי הגולמי ( לא למטה מ 14 % מהתל"ג בין 1953 ו . ( 1967 לא פחות יוצא דופן הוא ש 75 % -80 % מהסיוע שהגיע למדינה מדי שנה בשנה ניתן בתנאי מענק , וגם הייתרה לרוב לא בתנאי שוק רגילים . הסיוע ניתן על ידי גופים מוסדיים וממשלות והועבר למוסדות ציבור ולממשלה . סיוע החוץ איפשר קיום רמה גבוהה מאוד של יוזמה ממשלתית בפיתוח תשתית בכל ענפי המשק , חקלאות , תחבורה , בנייה , ושירותים , השקעה במפעלים , סיוע שוטף לפעילות הכלכלית במשק הפרטי , הרחבת שירותים ציבוריים ברמה דומה יחסית למדינות סעד או רווחה מודרניות . סיוע החוץ הממושך והרב צדדי היווה תנאי חיובי ביותר לטיפוח בו זמני ( במדיניות ובאמצעים ) של יוזמה ממשלתית מקפת ומגוונת , הכוללת השקעות ממשלתיות גבוהות בחימוש ובפיתוח . לצד היוזמה הממשלתית ועימה התפתח ועלה מעמד בינוני מצליח . הנצחונות הצבאיים היוו גורם משיכה לסיוע . השקעה במדיניות של כוח , היינו במיליטריזם . הוצאות בטחון בשיעור גבוה , ההולך ועולה ממלחמה למלחמה , הפכו למרכיב יסודי של הממלכתיות . עד 1956 היו הוצאות הבטחון בשיעור ממוצע שנתי של 7 % מהתל"ג , ב 1956 הן עלו ל 14 % מהתל"ג , ובין 56 ל 67 הן הגיעו ל 0 יל . 10 אחרי 1967 עלו הוצאות הבטחון אל מעל ל 20 % מהתל"ג . ההערכות הצבאית והאופציה של מלחמה נתנו תוקף למדיניות הכוח . זו כללה , כזכור , את מדיניות האי שבות של הפליטים הערבים , אינקורפורציה של אדמה ורכוש ערבי אחר על ידי המרינה , והרחבת הגבולות הטריטוריאליים . עם גידול הוצאות הבטחון שהיו בשליטתה המלאה של הממשלה נתקשרו לתחום הבטחוני קבוצות מישרתיות , כלכליות וקבלניות , יצרנים , ספקי שירותים , בעלי מקצוע ודומיהם . בשל תכיפות התרחשותה היתה המלחמה למעין אורח חיים , הכולל תקופות ביניים שקטות , אירועי גבול הקרובים למלחמה , והשקעה במעבר משקי וחברתי מהיר בין מצב רגיעה ומלחמה . הקונסטרקט הוא מודל של תנאי המינימום של הלאומיות המיליטריסטית בישראל : מדינה ריכוזית , סיוע חוץ , והשקעה במדיניות של כוח . קיום התנאים האלה והשינויים בזמן ובמגמה ( אסקלציה וכוי ) ניתנים למדידה . פאקטורים אלה מספקים גם מפתח לדינמיקה של המאבק החברתי . במקרה ההיסטורי שלפנינו קשורות שלושת צלעות התבנית הדדית , ולמעשה מופיעות כבלתי נפרדות . אין למצוא לאורך זמן את האחת בלי האחרות . אנו רואים אותן כגורמים סיבתיים מרכזיים בכל המישורים של הכלכלה המדינית הישראלית : במהלך השינויים ביחסי הכוחות המעמדיים , בהתהוות קבוצות כוח חדשות , במפלת השמאל ובעליית הימין . בעבודתנו זאת נוכחנו כי שלושת מרכיבי התבנית הללו

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help