sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:293

וכוי . ( הכנסות במטבע חוץ ביולי 1953 ועד ליולי 1954 הגיעו לשיא חדש , פי 5 ומעלה מזה שהרווחנו ביגיע כפינו" ( לוח הארץ , . ( 75 : 1954 / 55 סיוע החוץ היה הגורם החשוב ביותר להופעתו הפתאומית של השפע אבל לא ל"כלכלה חופשית" או קפיטאליסטית . סיוע החוץ היה מהגורמים המרכזיים להרחבת הכוח הפוליטי כלכלי של המדינה ולביסוס הממלכתיות המפא"ית . הוא איפשר יוזמה ממשלתית מרכזית ובכל התחומים . המונח התערבות ממשלתית אולי מתאים למדינות בחברות קפיטאליסטיות , אולם במקרה שלפנינו למעלה מ 50 % מכלל ההשקעות הישירות במשק נעשו כאופן רצוף , שנה אחר שנה , בקפיטאל ממשלתי ( בן פורת , . ( 118 , 111 , 88 : 1989 ההעברות החד צדדיות של קפיטאל סייעו להציג את ההתפתחות במונחים של "נס , " כאילו הצליחה מדינת לאום זו איכשהו לפתוח דרך שלישית בין קפיטאליזם לסוציאליזם , וכאילו ממסלול הביניים המתוחכם שלה צמח כמעט הכל : מעמד בינוני מתעשר ומשק ציבורי ענק וגם משק הסתדרותי , גם יצירת זכויות ואפשרויות של מדינת רווחה ברמה נאותה וגם השקעה בחימוש ובמדיניות של מלחמה . מ 1953 הפך סיוע החוץ לתוספת שנתית קבועה וכבדת משקל לתוצר הלאומי הגולמי , כ 20 % בממוצע עד , 1967 ורובו ניתן ישירות למוסדות ולממשלה ( הלוי , ; 251 : 1973 קוזנץ , . ( 207 : 1973 המבנה המיוחד של הסיוע , שברובו הגדול ניתן לא על בסיס עסקי קפיטאליסטי ובחלק גדול היה מענק , מסביר מדוע ניצלה ישראל , שלא כמו מדינות אחרות , מהמלכודת של סיוע — חוב — ואסקלציה לחוב קטלני ; George , 1988 ) . ( Lever and Huhne , 1986 זהו המפתח להבנת אחד הפלאים הישראליים : כיצד מדינה ענייה , שאובחנה כ"חסרת כושר קיום" ( ארנון , ( 9 : 1981 יכלה להוציא בעשור הראשון לקיומה כ 8 % -5 % > מהתוצר הלאומי הגולמי שלה לבטחון ( כוכב וליפשיץ , , ( 256 = 1975 ולקיים באותה עת עצמה שיעור צמיחה כלכלי של \ 0 % בממוצע שנתי . בממשלה ובאקדמיה הסתכלו בכלכלה המדינית המתהווה במונחים של "כלכלה מעורבת" ושל מדינת סעד ( הורוביץ , ; 38 : 1967 הלוי , קלינוב מלול , . ( 4 : 1968 כיוון שבישראל היו שלושה סקטורים הוסיפו לעתים שזו הכלכלה הנכספת "פולימורפית" או "פלוראליסטית , " וכמובן "כלכלה מתפתחת" ( הורוביץ , . ( 180 : 1967 סוציולוגים השתמשו בדרך כלל במונח " תהליכי מודרניזציה . " סיוע החוץ נתן בידי הממשלה אמצעים שההצבר והחיסכון המקומי לא סיפקו . וזאת כמעט ללא מאבק פוליטי מעמדי ומפלגתי ביחס לחלוקת הנטל ולשימוש בו . אחרי שנים תמהו כלכלנים כיצד תקציב הבטחון , שהיווה הוצאה כבדת משקל , כמעט ולא עלה לדיון רציני ( כוכב וליפשיץ , . ( 255 : 1975 הנושא היה כמובן טעון סודיות ורגש , וכל השקעה קיבלה צידוק מראש ובכל זאת נרמז ( מאוחר יותר ) שמצויה סיבה נוספת להתעלמות : "הגיע הזמן , " כתב אחד , ש"הוצאות הבטחון יהיו על חשבוננו" ( ארנון , . ( 40 : 198 1 נוסיף שביקורת על תקציב הבטחון והיקפו , או על מדיניות מיליטריסטית , באה בדרך כלל ממפלגות שמאליות , ולעתים אף ממפלגות סוציאל דמוקרטיות — בישראל הן היו השלטון ( מכאן יובן מדוע עמדה ביקורתית למדיניות מיליטריסטית נראתה בישראל בקיצוניות הגובלת בפשע או בבגידה , וכנראה שמשהו מזה אירע לאהרון כהן ולישראל בר . ( נקודה זו מוליכה להבנת המערכת ומרכיביה . משהתייצב סיוע החוץ הוא הפך , לפחות מעשית , למרכיב בלתי נפרד של המשטר . לא נוכל לדעת מה היה הגורל הפוליטי של הממלכתיות המפא"ית ללא סיוע החוץ ( כפי שלא נוכל לדעת מה עשויות היו להיות

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help