sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:287

ביחד . ריפורמה אגררית , השוואת תנאים כלכליים , חוקה אזרחית והגדרת הזכויות הלאומיות של המיעוט —אם לציין כמה נושאים ידועים , נמחקו מסדר היום הפוליטי . השמאל הציוני שעוד התייחס לכמה מהעיקרים של העבר הקרוב נדחף למלחמת מאסף . הערבים היו ברובם המכריע "בחוץ , " ובכוחה של המדינה הוחזקו שם . כוח זה היה בשלב מוקדם למדי גם מרוכז וגם רב ענפי : הצבא , המדינאים , וכמובן זרועות ספציפיות של הביורוקרטיה המדינית כמו : הממשל הצבאי , האפוטרופוס על הרכוש הנטוש , ראשי המשרדים השונים לענייני ערבים , המוסד , והעורף היותר רחוק , כגון התנועות ההתיישבותיות ועוד . כדי להישאר נאמנים לתפיסות ולמחוייבויות הפוליטיות של עצמה ולא להיתפס לרווחים הקלים שאיפשר הנצחון הצבאי , היה צורך בממשלה סוציאליסטית נחושה המוכנה להגן על מדיניות לא מיליטריסטית . מאידך , כל ממשלה לאומית היתה טובה דיה כדי לקפוץ על ההזדמנות שנוצרה עם הנצחון הצבאי ולאמצה כמדיניות . וכך אומנם היה . מפא"י , שהיתה מפלגת השלטון — זכתה ב 35 % מהקולות בבחירות הראשונות , ב , 1949 ועוד 3 % מהרשימות הערביות הקשורות בה—ניהלה את המאבק הפוליטי העיקרי במפלגת השמאל הסוציאליסטי מפ"ם , שזכתה ב 1796 — מהקולות באותן בחירות . שלושת מפלגות הימין והמרכז קיבלו כ 20 % מהקולות ( חרות , , 10 % הציונים הכלליים , 5 % הפרוגרסיבית , ( 4 % ומשקל המפלגות הדתיות היה . 12 % ממשלת הקואליציה הראשונה שהרכיבה מפא"י בראשית 1949 היתה עם הסיעות הדתיות—השמאל הציוני היה בחוץ . הצמרת המיניסטריאלית של מפא"י ריכזה בידיה את כל המישרות השלטוניות הבכירות : ראשות הממשלה , בטחון , אוצר , חוץ ואחרות . זאת בנוסף לעמדות בכירות בהסתדרות העובדים , ההסתדרות הציונית , העיריות , שכבר הוחזקו על ידי המפלגה ולרוב כיהנו בהן אותם אנשים שישבו מטעמה בממשלה . המיניסטריונים חלשו על תחומים ומישרות רבות שהיו קשורים בעליית המדינה ומינויים מפלגתיים היו בפררוגטיבה שלהם . בעיקר היה הדבר במשרדים בטחוניים שהיו רובם חדשים , כמו צמרת הצבא , הממשל הצבאי , המוסדות האפוטרופסים , מינהל מקרקעי ישראל , אם לציין רק אשכול מנגנוני אחד , שהיה חלק ממשרד הבטחון ומשרד ראש הממשלה . האמצעים הפוליטיים והמישרתיים שהפרלמנטאריזם נתן בידי מפא"י היו כה רבים ומקיפים ששימשו לקונסולידציה ביורוקרטית של שלטונה ולשיחרורה מתלותה ההיסטורית בשמאל הציוני ( בתהליך זה עסקנו במאמרנו : "ניכוס אמצעים ציבוריים ומעמד בינוני תוצר המדינה , " ; 1976 ש . כ ה-. . ר . ( . על פני השטח נראה היה המאבק הפוליטי בין הימין והשמאל בתנועת הפועלים כהמשך היריבות של טרם מדינה , ולא כך היה . בעבר היו תנאי ההתמודדות שונים ובמצבים רבים היתה עדיפות בולטת לתנועות המיעוט . מפא"י היתה תלויה לא במעט בקדרים קיבוציים יריבים , בתחומים מרכזיים כמו התיישבות , פיקוד ההגנה , עלייה בלתי ליגאלית , ריסונו של המעמד הבינוני בתחום המשקי תעסוקתי ובבלימת כוחן של הקבוצות הלאומניות המזויינות . מצב זה הסתיים בצורה חדה למדי באמצעות השלטון המדיני . מ 1948-9 עמדו לרשות ההנהגה של מפא"י אמצעים שאיפשרו לה לפרק או לעקוף קבוצות וגופים תנועתיים , קיבוציים , הסתדרותיים וכיו"ב , "לייבש" אותם מאמצעים , או לאיישם בנאמניה , או ליצור תחליפים מנגנוניים משובצים בהירארכיה הביורוקרטית המדינתית , שהלכה ותפחה במהירות רבה תחת שליטת מפא"י .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help