sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:285

ובמחקרים מאוחרים כאחת . תפיסה זו תאמה בעצם לאופן שבו השלטון הציג עצמו וביקש להיראות . הבחינה התיאורתית פוליטית שלנו מובילה אותנו להבנה שונה , ובמידה רבה הפוכה : המעבר מיישוב למדינה קשור בשינוי שניתן לראותו כמהפכני , ושיש בו נקודת שבר וקפיצה איכותית ( כלומר , גם הביקורת האיקונוקלסטית לכאורה של פלפן 12 ב ולאחריו מוריס אינה מקובלת עלינו . ( עד לראשית המדינה לערך היה כאן סיכוי לסוציאליזם ציוני ולא מעט שרים בממשלה חשבו עד להכתרתם ששלטונו מובטח . למעלה ממחצית הבוחרים תמכו במפלגות פועליות ; כמחצית הכלכלה היתה בבעלות או בפיקוח הסתדרותי וציבורי ; הסיוע הפוליטי והצבאי שהושג בתקופה הקריטית ביותר של המלחמה בא מהגוש הקומוניסטי ; הנצחון הצבאי איפשר למדינה החדשה מרחב תמרון . במצב זה הסיכוי לסוציאליזם ישראלי עלה לאין שיעור על זה שהיה , לדוגמה , בקובה ב 1959 או בצ'ילה ב . 1970 ההבדל המכריע טמון כנראה בהבנת "הגורם האנושי" או המנהיגות ( עם השוני בנסיבות קל יותר להסתדר . ( בישראל של 1948 מפלגת הרוב , מפא"י , שינתה כיוון ונסוגה במהירות , תוך כדי מאבק בשמאל ושינוי יחסי הכוח הפוליטיים מעמריים והלאומיים , מהתחייבויותיה המסורתיות לאוריינטאציה סוציאליסטית . בניתוח הנסיגה המפא"ית , תבוסת השמאל והטרנספורמציה הממלכתית מיליטריסטית עוסק פרק זה . בסיום הקרבות בסוף , 1948 ועם חתימת הסכמי שביתת הנשק ב , 1949 נשארה ישראל בגבולות רחבים הרבה מאלה שהוקצו למדינה היהודית בתוכנית החלוקה של האו"ם . כ 600 , 000-700 , 000 פליטים ערבים נשארו בצד השני של הגבול החדש . בתוך גבולות ישראל נותרו 150 , 000-120 , 000 ערבים . היהודים הפכו לרוב מוחלט . הדבר היה כתוצאה מהבריחה עזיבה עקירה של האוכלוסיה הערבית , ולא פחות תוצאה של העלייה ההמונית של כ 650 , 000 יהודים בשנים , 1951-1949 כמחציתם פליטי הנאציזם מאירופה , והשאר עולי ארצות המזרח . רכוש קרקעי עצום , מבנים ונכסים של הערבים שנמצאו בצד השני של הגבול , הועבר לאפוטרופוסות המדינה . הסדר דומה בתוצאתו נמצא גם לרכוש ממשלת המנדט . התהוו , אם כן , תנאים פיזיים , דימוגרפיים , כלכליים ופוליטיים חדשים לחלוטין . אמצעים ומקורות שהיו אך זה כמעט בלתי ניתנים להשגה הפכו עם המלחמה והנצחון לאפשרויות מוחשיות . התפנית החדה והפסקנית של המערכת הפוליטית כולה ימינה חייבת להיזקף , אם לא במלואה הרי כמעט כך , למה שאנו מכנים מדיניות של אקסטרנליזציה ( החצנה , ( או אי שבות , ביחס לפליטים הערבים , ובאמצעותה סילוק של הבעיה הלאומית הפלסטינית . הנצחון הצבאי ונסיבות המלחמה אפשרו למדינאי המדינה הצעירה לנהוג כדרך המדינות הוותיקות , כלומר לטפל באסון אנושי מיידי , כמו אסון הפליטים הערבים , בפוליטיקאניות ביורוקרטית כעניין בין מדינות . ( "A Reason of State" ) פוליטיקה דומה ביחס לזכויות הטריטוריאליות והלאומיות של הפלסטינים אומצה על ידי המדינות הערביות השכנות : ירדן ( או הממלכה ההאשמית ) ומצרים סיפחו לעצמן חלקים של פלסטין הערבית ובצפון חתמה ישראל על הסכמי שביתת נשק עם סוריה . מדינות ערב דיברו בשם הפלסטינים , האו"ם אירגן ועדת פיוס , והופעלה סוכנות הסעד והתעסוקה האזורית . ( UNRWA ) למדיניות האי שבות נמצאו צידוקים למכביר , וכשלעצמם סבירים למדי : הערבים תקפו , צבאות ערב פלשו , ישראל נשארה מוקפת ומאויימת . עניין פליטי המלחמה הערביים עומעם על ידי הנהירה ההמונית של פליטים יהודים שבפרק זמן קצר , כ 30 חודשים ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help