sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:283

בפירוט בעבודה קודמת ( רוזנפלד וכרמי , . ( 1974 אך גם השכבה העליונה השתנתה : התרבו המשכילים , בעלי מישרות , סוחרים ובעלי בתים , כפריים עירוניים , פרדסנים ובדרך כלל שילובים שונים של כל אלה . אם הזכרנו פרדסים , יהיה זה אולי נוח להדגים באמצעותם את הטיעון הבא שלנו . באותו פרק זמן גדל מאוד משקלו של ענף הפרדסנות כענף יצוא כמעט בלעדי . שטח הפרדסים שהשתרע לאורך שפלת החוף הגיע לכרבע מיליון דונם ב , 1936 חצי בבעלות יהודית וחצי בבעלות ערבית . רבים מהענפים הכלכליים במושבות , בעיירות הפרדסים ואף בערים התפתחו כענפי עזר ( נגרות , משאבות , קרטונאז , ' וכיו"ב ) הקשורים לענף . שפלת החוף הפכה לאיזור המאוכלס ביותר בארץ , ונמשכו אליה לא רק עולים יהודים , אלא גם ערבים , שהגדילו מאוד את האוכלוסיה הערבית באיזור על חשבון אזורי ההר המסורתיים . הערבים לא הפכו לעורף הכפרי של הערים היהודיות וקשה למצוא סימוכין לתיזה הרדיקאלית הגורסת שהפיתוח היהודי גרם לתת פיתוח ערבי . ( Zureik , 1979 : 66 ) באשר למגמה הכללית , נראה שהיהפך הוא הנכון . בעשור האחרון של המנדט התפתחו שתי הקהילות הלאומיות בכיוון דומה וגורמים משותפים ושונים תרמו לכך . אם ברצוננו למשג את ההתפתחות האמורה באורח מופשט , למטרות השוואה , נוכל לומר שאומנם אין לצייר את ההתפתחות של הקהילות הלאומיות כהתפתחות מקבילה ובלתי תלויה או סתם רב גונית , שכן הקיום שלהן ביחד היה תוך קונפליקט ; אבל חשוב להבין שמבנה הקונפליקט לא היה זה של שליטה קולוניאלית של יהודים בערבים , או של תלות האחרונים בראשונים . היהודים , על כל פנים , הדגישו מאוד את תלותם בערבים , בעיקר ברכישת קרקע . הערבים לא היו תלויים ביהודים , לא כשכירים ולא כצרכנים . המשטרה לא היתה יהודית ובתי המשפט לא היו יהודיים , ורוב רובה של הבעלות הקרקעית היתה ערבית . כשהיהודים היוו כבר 35 % מהאוכלוסיה , היו קרוב ל 90 % מהקרקעות בבעלות ערבית . ( Survey , 1946 : 244 ) תמונת החיים הכלכליים , מצב התעסוקה , ההתרחבות החקלאית , גידול האוכלוסיה והעיור , מצביעים על התקדמות בו זמנית , בכיוונים דומים ובסיוע של גורמים נבדלים ולעתים משולבים . אופני ההתפתחות הקרובים והנבדלים פתחו לדעתנו אפשרויות לצמצום הפערים והקונפליקטים בין שתי הקהילות הלאומיות . תהליכי מעבר מפלאחות לעבודה שכירה ולפועלות שפקדו את הכפר הערבי , וצמיחתו של מעמד בינוני ערבי של פקידים , סוחרים ופרופסיונלים , העלו סיכויים לקשרים עתידיים מעמדיים , מקצועיים או מפלגתיים עם מקביליהם היהודים . ריכוז אוכלוסייתי מעורב גדול , באיזור של צמיחה כלכלית מואצת , כשבמרכז ערים מעורבות או צמודות , נתנו להתפתחות המשולבת , מימדים פיזיים גיאוגרפיים מוחשיים , משהו קרוב למציאות דו לאומית ולדו קיום , אפילו בתנאים של הפרדה וקונפליקט פוליטי . אם כך , אין אנו יכולים להתעלם מנמנעות המלחמה בין הקהילות , למרות שהדו קיום — כתהליך סוציולוגי הקשור בעלייה של קבוצות חדשות חוצות קווים —אך בקושי התחיל . נקודה זו היא לדעתנו מרכזית להבנת הנושא כולו , ולא רק בגלל מה שעוללה המלחמה לבני האדם . עד 1948 היתה תנועת הפועלים הציונית עקבית למדי בתמיכתה בהצעות ובתוכניות לפתרון פוליטי . אומנם המפלגות שהרכיבו אותה לא השתתפו בשלטון במדינה ולא היו להן בני ברית בקרב הכוחות הפוליטיים הערביים , אולם הן היוו כוח פוליטי מרכזי ביישוב , וזו נקודה חשובה . בשלב מאוחר , ואפילו סופי , לפני מלחמת 1948 תמכו כל מפלגות השמאל בפתרון פוליטי . מפא"י תמכה בתוכנית החלוקה , אחדות העבודה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help